کرج – خبرگزاری مهر: مبتکر نمونه و برتر کشوری در بخش کشاورزی استان البرز از طراحی و ساخت دستگاه برداشت نخود متناسب با شرایط اقلیمی کشور در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضائیان مدیر عامل شرکت تراشکده استان البرز (نمونه کشوری سال جاری) پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص فعالیت های این شرکت گفت: از سال 63 این شرکت با زمینه ساخت و طراحی ماشین آلات صنعتی آغاز به کار کرد و تا کنون نیز موفق به ساخت 30 نوع دستگاه در صنایع مختلف از جمله، صنعت فولاد، خودروسازی، هواپیماسازی و .... شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال 77 نیز بنا بر نیاز کشور در بخش مکانیزاسیون کشاورزی اقدام به طراحی و ساخت اولین دستگاه دراین حوزه کرده ایم، اظهار داشت: دستگاه "ردیف کار دقیق کار پنوماتیک" قابلیت کاشت انواع بذرهای تک دانه با هر فاصله و عمقی را دارد و موفق به اخذتأييديه ازمرکزآزمون ماشينهای کشاورزی شده است.

این نمونه کشوری دربخش کشاورزی اعلام کرد: این دستگاه بنا بر خواسته وزارت جهاد کشاورزی و کاملا منطبق با شرایط کشور ساخته شده و خوشبختانه تمامی استان های کشور به دلیل استفاده بهینه از بذر و افزایش میزان برداشت از این دستگاه استفاده می کنند.

رضائیان افزود: با این دستگاه می توان از سه تا 43 سانتی متر در عمق یک تا 10 سانتی متر بذر کاشت که در راستای موفقیت این دستگاه بخش تحقیقات وزارت کشاورزی درخواست طراحی و ساخت دستگاهی را داد که به صورت زیگراگ در دو ردیف بذر بر روی یک پشته بکارد که در این زمان نیز "ردیفکار پنوماتیکی" در این شرکت طراحی و ساخته شد.

"ردیف کار پنوماتیک کشت مستقیم" نیز عنوان سومین دستگاهی است که توسط این شرکت در بخش کشاورزی ساخته شده است که با این دستگاه نیاز به شخم زدن و علمیات خاک ورزی پس از برداشت گندم و جو در کشت دوم مرتفع می شود.

نمونه کشوری بخش کشاورزی استان البرز سال 93 در خصوص این دستگاه نیز گفت: به دلیل عملیات خاک ورزی و تردد بسیار تراکتور در زمین به بافت خاک آسیب فراوانی وارد می شد که خوشبختانه با ساخت این دستگاه علاوه بر رفع مشکلات زمان کشت نیز کوتاه شده است.

رضائیان تاکید کرد: با استفاده چند ساله از این دستگاه در زمین های کشاورزی میزان مواد آلی خاک افزایش می یابد و به این منظور سال گذشته است شرکت به عنوان خادم خاک از سوی وزارت کشاورزی معرفی شد.

مدیر عامل شرکت تراشکده بابیان اینکه استفاده از این دستگاه در برخی مناطف افزایش 10 درصدی برداشت محصول را داشته است، تصریح کرد: دستگاه ردیف کار پنوماتیک مستقیم میزان ساعت عملیان خاک ورزی از هفت ساعت را به یک و نیم ساعت کاهش می دهد و خوشبختانه به موفق به صادرات این محصول به کشورهای امریکای جنوبی، افریقایی، کشورهای آسیایه میانه و ... شده ایم.

این شرکت به دلیل تولیدات ماشین آلات در بخش کشاورزی بارها به عنوان نمونه استانی، کشوری و خادم نمونه خاک معرفی شده است و امسال نیز در 25 دوره جشنواره ملی امتنان از گروه های کار نمونه نیز برتر کشوری شناخته شده است.

رضائیان همچنین در خصوص میزان اشتغالزایی در این مجموعه نیز گفت: 120 نفر به طور مستقیم و 100 نفر نیز به طور غیر مستقیم با این مجموعه در ارتباط کاری هستند.

وی دلیل موفقیت این شرکت را ارائه آموزش بر نحوه استفاده از محصولات اعلام کرد و اظهار داشت: از ابتدای ارائه محصولات به کشاورزان برای نحوه استفاده صحیح از دستگاه ها و افزایش بهره وری با فروش هر دستگاه مسئولان آموزش نیز بر سر زارع حاضر می شدند تا کشاورزی به صورت کامل با چگونگی استفاده از ماشین آشنا شود.

نمونه کشوری بخش کشاورزی استان البرز از ساخت دستگاهی جدید در برداشت محصول نخود متناسب با اقلیم کشور خبر داد و گفت: در کشور ما محصول نخود گاهی با دست و گاهی با ماشین آلات خارجی برداشت می شود اما به دلیل تفاوت در اقیلم کشورهای خارجی با ایران دستگاه های وارداتی کارایی چندانی ندارد و به همین منظور در حال طراحی و ساخت دستگاه براشت نخود متناسب با شرایط کشور هستیم.

وی در پایان ابزار امیدواری کرد با توسعه این کارخانه خدمات بیشتری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی ارائه شود.