زاهدان-خبرگزاری مهر: فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان گفت: سهم سیستان و بلوچستان از جاده های چهار بانده در کشور کمتر از یک درصد است و لذا توسعه و استاندار سازی راه های اصلی و روستایی نقشی تعیین کننده در کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده ای دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ ایوب شرافتی شامگاه پنجشنبه در چهارمین شورای حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کمتر از یک درصد راه های این استان چهار بانده است و متاسفانه به دلیل عدم تناسب راه های استاندارد با حجم خودرو های تردد کننده آمار تصادفات سیر  صعودی و رو به افزایش دارد.

وی تردد خودرو های حامل سوخت قاچاق و انسان را یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش آمار تصادفات و همچنین تلفات جاده ای عنوان کرد و افزود: طبق آمار موجود 30 درصد تلفات جانی در محور های استان به خودرو های قاچاق سوخت و انسان تعلق دارد.

وی افزود: سرعت لجام گسیخته این خودرو ها در جاده های استان که با پلاک های مخدوش و یا سرقتی تردد می کنند جان بسیاری از رانندگان و خودرو های عبوری را نیز تهدید می کند.

وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان جزو سه استان نخست کشور است که بیشترین میزان فوت را در حین انتقال بیماران به بیمارستان دارد و لذا باید این نکته به دلیل اهمیت نجان جان انسان ها مورد توجه و بررسی جدی قرار گیرد.

شرافتی ایجاد روشنایی، پوشش تلفن همراه و تقویت پاسگاه های پلیس را در محور های ارتباطی و جاده های استان را از عوامل مهم و تاثیر گذار در کاهش تصادفات و ارائه خدمات امداد رسانی به موقع و در نهایت پیشگیری از آمار رو به رشد تلفات جاده ای عنوان کرد.

وی در خصوص افزایش میزان تلفات در جاده های روستایی  نیز گفت: 66 درصد تلفات انسانی در راه های روستایی به علت وارد آمدن ضربه به سر بوده است که با ارائه آموزش و ترویج استفاده از کمر بند ایمنی به همراه طرح های آرام سازیی که پلیس راه در ایام پر تردد سال اعمل می کند می توان این آمار را کاهش داد.