معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد پس از اعلام نظرهای مختلف از سوی حقوقدانان و اهالی رسانه در خصوص پیش‌نویس سازمان نظام رسانه‌ای، تاکید کرد: در خصوص در تنظیم متن نهایی نباید عجله کرد زیرا این موضوعی خطیر و سرنوشت‌ساز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پیش‌نویس سازمان نظام صنفی (رسانه‌ای) و بازتاب آن در میان اهل نظر و فعالان رسانه گفت: لازم است از همه کسانی که در باره این پیش نویس اظهار نظر کردند قدردانی کنم.

حسین انتظامی با اشاره به اینکه نظرات حقوقدانان و سایر خبرگان مرتبط به جامعیت این پیش‌نویس کمک می‌کند، تصریح کرد: همانطور که انتظار می‌رفت بحث‌های خوبی در قالب یادداشت و میزگرد و گفتگو در رسانه‌ها مطرح شد که می‌تواند راهگشا باشد البته این موضوع به دلیل حساسیت نیازمند مشارکت همه استادان ارتباطات و روزنامه نگاران بوده و هست.

معاون وزیر ارشاد یادآور شد: اساساً این رویکرد که پیش‌نویس قوانین و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قبل از نهایی شدن، منتشر شوند و بحثی دربگیرد و اشتیاق به جمع‌آوری نظرات باشد، سبب کمال متن نهایی می‌شود و اجماع به وجود می‌آورد. همانطور که پیش‌تر اعلام کرده بودیم و حتی رئیس جمهور محترم نیز تصریح کردند، این پیش‌نویس بدون کسب نظر ذی‌نفعان مشترک، نهایی نخواهد شد و لذا در تنظیم متن نهایی نباید عجله کرد زیرا این موضوعی خطیر و سرنوشت ساز است.

انتظامی با بیان اینکه «نظرات خوبی در طی این یک ماه منتشر شد و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها هم در ادامه یکی دو نشست قبلی باز هم میزگردهای نقد و بررسی این پیش‌نویس را تشکیل خواهد داد» اضافه کرد: نگاه‌های انتقادی مطرح شده صرف نظر از خاستگاه آن به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای از صاحب‌نظران معتقدند اصل تشکیل سازمان نظام صنفی رسانه و رویکرد این پیش‌نویس به تضعیف روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاران می‌انجامد و لذا هیچ راهی جز مسکوت گذاشتن آن وجود ندارد. عده‌ای دیگر با بیان کدهایی مشخص برای اشکالات موجود راه حل‌هایی ارائه داده‌اند.

معاون وزیر ارشاد افزود: سازمان نظام صنفی و تشکل‌های صنفی، هیچکدام جایگزین دیگری نیست زیرا کارویژه‌های مختلفی دارند که البته مکمل یکدیگر است. البته دولت از تنوع تشکل‌ها به ویژه تشکل‌های فراگیر یا تخصصی استقبال می‌کند و حضور آنان را علاوه بر جنبه‌های نظارتی‌شان، کمک حال خود می‌داند؛ چه در طرح و برنامه، چه در برداشتن تصدی‌های بلاوجه و چه در مردمی کردن امور.