ارومیه – خبرگزاری مهر: در پی بارش شدید باران و برف پاییزی که از روز یکشنبه در آذربایجان غربی آغاز شده و همچنان تداوم دارد سیل در 5 شهرستان و 12 روستای استان جاری و مردم را با مشکل مواجه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بارش کم سابقه برف در روزهای نخست پاییز و سرمای ناگهانی هوا، موجب بروز سیلاب، آبگرفتگی در بخش های مختلف استان شده و در حال حاضر مردم با مشکل آبگرفتگی منازل، معابر و در برخی مواقع خودروهای خود دست و پنجه نرم می کنند.

هرچند هواشناسی استان قبل از بارش ها هشدارهای لازم را ارائه داده بود اما حل مشکلات آبگرفتگی و سیلاب در این منطقه از کشور نیازمند برنامه ریزی و اعتبارات ویژه است.

با آغاز بارش ها تیم های امداد و نجات هلال احمر استان نیز به صورت آماده باش درآمده و مشغول امداد رسانی به سیل زدگان و مردم گرفتار در این خصوص هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی در خصوص نحوه امداد رسانی نیروهای هلال احمر ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: باران و برف پاییزی سرتاسر آذربایجان غربی را محاصره کرد و امداد گران جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی در حال امدادرسانی به 5 شهرستان و 12 روستای استان هستند که با مشکل سیل و آبگرفتگی منازل و معابر دست و پنچه نرم میکنند.

عباس سید زکریایی با اشاره به بارندگی های روز های اخیر گفت: از روز پنجشنبه یک سامانه بارانی وارد آذربایجان غربی شد که نواحی جنوب و مرکز استان را تحت تاثیر خود قرار داد و از روز گذشته شاهد بارش برف و باران پاییزی در این مناطق بودیم.

وی با بیان اینکه بارش برف و باران، سیل و آبرگرفتگی منازل و معابر در بعضی از شهرستان ها و روستا های استان را درپی داشت عنوان کرد: بارش باران و برف در سطح استان ادامه داشته و موجب بروز مشکل برای مردم شده است.

وی از آماده باش نسبی و فراخوان نیرو های امدادی در جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی خبر داد و اظهار داشت: به دلیل پیش بینی احتمال ریزش برف و باران شدید و ناگهانی، در کلیه شعب شهرستانی، پایگاه های امداد و نجات جاده ای و کوهستان و ERC اعلام آماده باش نسبی شد.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت 20 تیم امدادی از امدادگران و نجاتگران این جمعیت اظهار داشت: از این تعداد، 11 تیم امدادی در 8 منطقه شهرستان ارومیه و 3 روستای "ولنده" ، "بند" و "بادیکه" این شهرستان مشغول به امدادرسانی هستند که تا کنون 145 خودرو از گرفتاری در آب رهاسازی شده اند و 4 باب منزل از آبگرفتگی تخلیه شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی در ادامه بیان کرد: همچنین امدادگران این جمعیت در حال امدادرسانی و رهاسازی خودرو های گرفتار در برف و آب گردنه قوشچی هستند.

سید زکریایی با اشاره به بروز مشکلات مشابه در شهرستان های نقده، سلماس، اشنویه و پیرانشهر، گفت: 4 تیم از امدادگران جمعیت هلال احمر در حال امدادرسانی و یاری ساکنان روستا های "بیگم قلعه" ، "یاد گارلو" ، "کهریزه" و "قلعه لر" شهرستان نقده هستند.

وی افزود: صبح امروز یک باب منزل مسکونی در شهرستان سلماس از آبگرفتگی تخلیه شد و همچنان 3 تیم امدادی در این شهرستان مشغول فعالیت هستند.

همچنین در این مدت در بین اعضای یکی از خانوارهای شهرستان اشنویه مواد غذایی و زیستی توزیع شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی با توصیه به رعایت اصول ایمنی در چنین مواقعی تاکید کرد: در صورت مواجهه با حادثه و فرد آسیب دیده هر چه سریعتر با "ندای امداد" جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی با شماره 112 تماس گرفته شود.