اولین کنفرانس سالانه " علوم انسانی در اندیشه اسلام " با حضور بیش از ۸۰ محقق و اندیشمند اسلامی از ۱۵ کشور جهان در شهر جاکارتای اندونزی برگزار شد. .

به گزارش خبرگزاری مهر، این کنفرانس که به همت پژوهشگاه بین المللی صدرا وابسته به نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه در اندونزی – و به مدت دو روز( ۱۹ و ۲۰ نوامبر) در محل کالج اسلامی صدرا شهر جاکارتا برگزار گردید، مورد استقبال کم نظیر اندیشمندان و محققان جهان اسلام قرار گرفت . اندیشمندانی از کشورهای کانادا، مالزی، سنگاپور، آمریکا، قطر، نیجریه، هند، ایران، تایلند، فیلیپین و دهها اندیشمند و محقق از کشور اندونزی در این کنفرانس به ارائه مقاله پرداختند و آخرین نظریات علمی خود را در خصوص علوم انسانی ـ اسلامی ارئه نمودند.

به گفته دکتر محسن زنگنه رئیس پژوهشگاه صدرا و دبیر کنفرانس، علاوه بر تعداد و تنوع مقالات ارسالی، حضور فعال محققین و مهمانان نیز از جمله نقاط برجسته این کنفرانس به شمار می رفت و به گفته اکثر شرکت کنندگان، مباحث بسیار متنوع و محققین بسیار جدی در جلسات ارائه مقالات و پنل های وابسته شرکت می جستند.

این اولین بار است که جمهوری اسلامی ایران، کنفرانسی علمی را در این سطح در موضوع "علوم انسانی ـ اسلامی" در خارج از کشور برگزار می نماید.

در این کنفرانس آیت الله دکتر علی اکبر صادقی رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نیز حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به ارائه مقاله و سخنرانی پرداختند.

رشاد با ارائه مقاله ای به نقش و جایگاه فطرت در اسلامی سازی علوم انسانی پرداخت و به تبیین نظریه خود در خصوص "فطرت و روش شناسی علوم انسانی اسلامی" پرداخت.

دکتر خسروپناه نیز در سخنرانی علمی خود با اشاره به ساحتهای مختلف علوم انسانی ـ اسلامی ، به بحث چیستی "علم دینی" و نیز تبیین "روش شناسی حکمی ـ اجتهادی " در تولید علم دینی پرداخت.

پروفسور دکتر مسعود العالم چودری از کشور کانادا، دکتر فرید العطاس از کشور سنگاپور، پروفسور دکتر کیلان از کشور اندونزی و دکتر احمد فاضل یوسف از مالزی ازجمله دیگر سخنرانان اصلی این کنفرانس بودند که به ارائه مقالات خود پرداختند.

در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاهی از دستاوردهای علمی و پژوهشی "پژوهشگاه صدرا " و نیز برخی کتب و نشریات علمی در خصوص علوم انسانی ـ اسلامی که توسط محققان و اندیشمندان مسلمان نگاشته شده بود، در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفت.

لازم به ذکر است این کنفرانس به صورت سالانه برگزار خواهد شد و در هر سال به یکی از وجوه علمی بحث علوم انسانی ـ اسلامی خواهد پرداخت.