زنجان -مسئول موزه های اداره كل ميراث فرهنگی صنايع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: موزه باستان شناسی و مردان نمكی ذوالفقاری در صدر جدول بازديد موزه های استان زنجان قرار دارد.

پرستو قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در بین موزه های استان زنجان  كه در شهر زنجان واقع شده اند عمارت ذوالفقاری، رختشویخانه و عمارت دارایی به ترتیب  رتبه اول تا سوم  جذب بازدید كنندگان  را  از آن خود كرده اند.

وی با بیان اینكه تا آبان سال جاری  حدود ۷۰ هزار و ۸۰۰ نفر  از موزه های استان زنجان بازدید كرده اند ابراز كرد: این آمار در دوازه ماه پارسال ۲۴۷ هزار و ۱۱۹ نفر بوده است.

مسئول موزه های استان زنجان  ادامه داد: امسال پنج هزار و ۵۰۲ نفر بازدید كننده خارجی از موزه های استان بازدید كرده اند.

قاسمی  یادآور شد: امسال ۱۰۴ هزار و ۴۰۰ نفر از بنای سلطانیه و موزه آن بازیدد كرده اند همچنین  ۵۵ هزار نفر از موزه مردم شناسایی رختشویخانه بازدید كرده اند .

وی تعداد موزه های استان زنجان را پنج باب اعلام  کرد و اظهار كرد: موزه باستان شناسی سلطانیه، موزه باستان شناسی ابهر واقع در بقعه میر احمد ر نوش ، موزه مردم شناسی رختشویخانه،موزه باستان شناسی و مردان نمكی  عمارت ذوالفقاری  و موزه صنایع دستی عمارت دارایی از این جمله هستند.

مسئول موزه های استان زنجان گفت: موزه باستان شناسی و مردان نمكی واقع در عمارت ذوالفقاری مربوط به خاندان ذوالفقاری (محمود خان ذوالفقاری) است و در سال ۸۷ پس از مرمت  به عنوان موزه باستان شناسی و مردان نمكی افتتاح شد و مختص باستان شناسی استان است.

قاسمی با بیان اینكه آثار باستانی  مربوط به سه دوره پیش از تاریخ،دوره تاریخی و دوره اسلامی استان زنجان در عمارت ذوالفقاری نگهداری می شود  افزود: یك بخش تخصصی مردان نمكی و منسجوات مردان نمكی در این موزه نگهداری می شود.

وی خاطر نشان كرد: در بخش پیش از تاریخ زنجان همه  اشیا كاوش شده مربوط به چهار هزار،شش هزار،هفت هزار و هشت هزارسال پیش استان، در بخش تاریخی  اشیا عصر آهن كه مربوط به سه هزار سال پیش است و در بخش پس از اسلام آثار مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری قمری تا دوره قاجاریه نگهداری می شود.

وی بخش مردان نمكی و منسوجات مربوط به آن ها را بی نظیر در جهان دانست و ابراز كرد: كشف مومیایی مردان نمكی به صورت اتفاقی در معدن چهر آباد صورت گرفت اما پس از انجام آزمایش "دی ان ای" مشخص شد آثار مربوط به  دوره هخامنشیان و ساسانیان است.

این كارشناس ارشد باستان شناسی  یادآور شد: مرد نمكی شماره یك كه مربوط به دوره ساسانیان است  در موزه ملی تهران نگهداری می شود و سایر مردان نمكی در موزه عمارت ذوالفقاری  نگهداری می شوند.

به گفته وی، مرد نمكی شماره چهار كامل ترین مرد نمكی كشف شده  است كه مربوط به دوره هخامنشی است و همراه با لباس، كفش، چاقوی كمربندش كشف شده است.

قاسمی با بیان اینكه مردان نمكی زنجان تنها مجموعه نمكی جهان است گفت: در موزه باستان شناسی ذوالفقاری بخشی به نگهداری و نمایش منسوجات مردان نمكی اختصاص یافته است كه اغلب پارچه های پشمی ساده و منقوش یا پارچه تلفیقی پشم و مو است.

مسئول موزه های اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  استان زنجان گفت: مردم بیشتر علاقه مند دیدن  اشیا بی نظیر و جذاب هستند همین امر سبب شده بازیدد از موزه باستان شناسی ذوالفقاری بیش از موزه صنایع دستی عمارت دارایی باشد.

 موزه باستان شناسی و مردان نمكی زنجان در شهر زنجان، بافت مركزی شهر  واقع در زینبیه غربی و در محور  بازار سنتی  قرار گرفته است دسترسی به پایانه اتوبوسرانی در جوار عمارت ذوالفقاری و ایستگاه های تاكسی در سبزه میدان دسترسی به این موزه را تسهیل كرده است.