محورهای ششمین همایش تاریخ مجلس با موضوع «نگاهی به ساختار و کارکرد مجلس شورای ملی در دوره­‌های بیست و یکم و بیست و دوم (۱۳۵۰-۱۳۴۲) خورشیدی» اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ططری مدیر مرکز اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با  اعلام این خبر، گفت: نخستین جلسه اعضای کمیته علمی همایش تاریخ مجلس با حضور اساتید دانشگاه تهران، شهید بهشتی، یاسوج، آزاد اسلامی، اصفهان، ‌ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در مرکز اسناد برگزار و طی آن، محورهای همایش و همچنین فرصت ارسال چکیده و اصل مقالات نیز تعیین شد.

به گفته وی، محورهای ششمین همایش تاریخ مجلس عبارتند از: دورۀ فترت بین مجلس بیستم و بیست و یکم، مجلس و دولت­ها، مجلس و دربار، مجلس و انتخابات، مجلس و مسائل اجتماعی و فرهنگی، مجلس و زنان، مجلس، آب، محیط زیست و منابع طبیعی، مجلس و نیروهای مسلح، مجلس و سیاست خارجی، رویارویی مجلس و نهضت اسلامی، مجلس و اقتصاد،   مجلس و احزاب، مجلس و نظام قضایی، مجلس و مردم، مجلس و کارگران، مجلس و روستاها، مجلس و بحران­های سیاسی، مجلس و علما، مجلس و مطبوعات، مجلس و عشایر، پایگاه طبقاتی نمایندگان مجلس، سازمان داخلی مجلس (هیئت رئیسه، کمیسیون­ها، کتابخانه، امور اداری، دیوان محاسبات و ... )، مناسبات مجالس بیست و یکم و بیست و دوم با مجالس سنا،   لوایح قانونی در مجالس بیست و یکم و بیست و دوم، بررسی عملکرد مجلس بیست و یکم، بررسی عملکرد مجلس بیست و دوم، دلایل انحلال مجلس بیست و دوم و مأخذشناسی مطالعات تاریخ مجلس.

همچنین مهمترین مصوبات آن مجلس که در این همایش مورد بررسی قرار خواهند گرفت، عبارتند از: لایحه کاپیتولاسیون، قانون تشکیل مجلس مؤسسان، قانون حمایت از خانواده، قانون تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی، قانون اساسنامه بانک ملی ایران، قانون خدمات اجتماعی زنان، قانون تأسیس سازمان اسناد ملی ایران، قانون تشکیل وزارت منابع طبیعی و قانون پیمان منع استقرار سلاح­‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های انهدام دسته جمعی.

بر اساس این گزارش، آخرین فرصت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه ششمین همایش تاریخ مجلس واقع در تهران، میدان بهارستان، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۳ و آخرین فرصت ارسال اصل مقالات هم ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ است.

این همایش در هفته پایانی اردیبهشت ۱۳۹۴ در محل سابق مجلس شورای ملی برگزار می‌شود.