اردبیل – معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اردبیل تاکید دارد که توزیع زمانی و مکانی بارش ها در استان مطلوب نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز محمدی پیش از ظهر چهارشنبه درجلسه بررسی تاثیرات بارش در منابع آبی اردبیل تصریح کرد: به صورت کلی می توان گفت استان وضعیت آبی مطلوبی ندارد.

وی افزود: با وجود اینکه بارش ها در سال جاری در سه ماهه اول سال مطلوب بود اما در زمستان حجم بارش ها کاسته شد و بررسی ها نشان می دهد توزیع زمانی و مکانی بارش مطلوب نیست.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت‌ آب منطقه ای استان با یادآوری خشکسالی سال گذشته استان، ادامه داد: کاهش بارش ها و خشکسالی موجب شده است روان آب های استان تقلیل یابد.

محمدی با اذعان به اینکه به غیر از خلخال و کوثر بارش در مابقی شهرستان ها رشد مثبت دارد، تصریح کرد: با این وجود روان آب ها با تقلیل مواجه هستند.

وی تاکید کرد: نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد کاهش روان آب داریم و از ۳۰۶ میلیون متر مکعب به ۱۳۸ میلیون متر مکعب افت داشته ایم.

به گفته معاون حفاظت و بهره براری شرکت آب منطقه ای استان تمامی این آمار ها نشان می دهد سال آینده با کمبود شدید منابع مواجه خواهیم بود و حتی در بخش زراعت با مشکل مواجه می شویم.

وی در خصوص تاثیر بارش در منابع آبی زیر زمینی اضافه کرد: متاسفانه این تاثیر تدریجی است و تا بارش سطحی به سفره های زیر زمینی برسد و ذخیره شود زمان قابل توجهی سپری می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب  منطقه ای استان معتقد است تاثیر بارش در حجم مخازن به مراتب بیشتر است و در حال حاضر نمی توان حتی با بارش مناسب کسری موجود مخازن آبی را جبران کرد.

محمدی با اذعان به اینکه حتی در آبگیری سدها به وضعیت مطلوب نرسیدیم، اضافه کرد:  در حال حاضر مواجه با بحران های آبی ایجاب می کند که به جای توسعه سازه ها به فکر مدیریت منابع آبی باشیم.

 

برچسب‌ها