قم - دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه گفت: امسال با افزایش ۷۰ درصدی درس‌های تفسیر و علوم قرآن، آمار آن به ۴۰۵ درس در سطح عالی و خارج حوزه رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید مرتضی میرکتولی شامگاه چهارشنبه در یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: خداوند را شاکریم که در سال جاری تحصیلی به ما توفیق برگزاری این همایش را عنایت کرد.

وی در آغاز با بیان اینکه زندگی و حیات در عالم ماده وابسته به دو عنصر آب و نور است، گفت: در عالم انسانیت و عالم معنا نیز این دو عنصر برای ادامه حیات لازم است و قرآن آب حیات انسانی، نور هدایت الهی و معرفتی معرفی شده همچنان که در آیه ۱۵ سوره مائده خداوند می‌فرماید ما برای شما کتابی روشنگر و نوری الهی فرستادیم.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه با بیان آثار و برکات جلسات تقسیر که برگزار شده است، افزود: درس‌های تفسیر و علوم قرآن در آغاز سال تحصیلی ۹۲ به ۲۳۰ درس رسید و امسال با افزایش ۷۰ درصدی درس‌های تفسیر و علوم قرآن آمار آن به ۴۰۵ درس در سطح عالی و خارج حوزه رسیده است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۶۶ درس اختصاص به علوم قرآن و روش‌شناسی قرآن و مکاتب تفسیری داشته و هم اکنون نیز حدود ۲۰ درس آیات الاحکام و ۵۱ درس تفسیر موضوعی و نیز ۱۶۲ درس خارج تفسیر در حوزه علمیه دایر است.

حجت الاسلام میرکتولی با بیان اینکه با همکاری شورای عالی حوزه علمیه و جامعه مدرسین درس تفسیر در پایه‌های ۷ تا ۱۰ حوزه به عنوان یکی از دروس رسمی معرفی شد، گفت: نزدیک به ۱۶۲ درس تفسیر ترتیبی جوامع الجامع و تفسیر المیزان در پایه‌های ۷ تا ۱۰ حوزه دایر است.

وی با اشاره به اینکه شبکه قرآن از شبکه معارف جدا شده است، تصریح کرد: مسئولان شبکه قرآن در حوزه تفسیر ترتیبی، موضوعی و علوم قرآن به اساتید و کار‌شناسان در این زمینه نیاز داشته و آمادگی دارند تا از افراد لایق در شبکه استفاده کند.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم به جلسات و همایش‌های مجمع عالی تفسیر قرآن اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۰ همایش قرآنی با حضور مراجع و علما انجام شده است و سعی شده تا سخنرانی‌های مراجع در این همایش‌ها جمع آوری و کتاب ۱۰ همایش تفسیر در اختیار اساتید حوزه گذاشته شود.

وی در پایان از اساتید تفسیر حوزه خواست تا ساعات برگزاری کلاس‌های تفسیر را افزایش دهند.