همدان – مدیر تعاون روستایی استان همدان از خرید هشت هزار و ۹۳ تن جو به صورت توافقی در این استان خبرداد.

رضا عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میزان خرید تضمینی جو در استان دو هزار و ۳۸ تن به نرخ مصوب هر کیلو گرم ۹۲۰ تومان است، افزود: به دلیل مناسب بودن قیمت بازار آزاد، کشاورزان تمایلی به واگذاری محصول جو خود به قیمت تضمینی ندارند.

وی در ادامه به خرید تضمینی گندم نیز اشاره کرد و اظهارداشت: از ابتدای فصل برداشت گندم در استان همدان تاکنون حدود ۲۳۶ هزار و ۸۷۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به صورت تضمینی و با نرخ مصوب هر کیلو هزار و ۱۵۰ تومان خریداری شده است.

مدیرتعاون روستایی استان همدان یادآورشد: از این میزان گندم خریداری شده ۵۵ درصد معادل ۱۳۰ هزار و ۸۸ تن توسط شبکه تعاون روستایی استان و  ۴۵ درصد معادل ۱۰۶ هزار ۷۸۲ تن نیز توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خریداری شده است.

عباسی در ادامه به واحد های فرآوری و بوجاری بذر گندم اشاره کرد و ابراز داشت: در حال حاضر ۱۲ واحد بوجاری توسط تعاونی های تولید در استان همدان فعال است.

وی با تاکید براینکه واحدهای بوجاری بذر مورد نیاز کشاورزان را تامین می کنند، عنوان کرد: بذر مهمترين نهاده توليد بوده و نقش زيادی در افزايش يا كاهش محصول دارد بنابراین با عمل بوجاری علاوه بر حذف مواد زائد مانند كاه و كالش و دانه های شكسته، می توان دانه های آلوده را كه از دانه های سالم سبک تر هستند به راحتی جدا کرد.

 

برچسب‌ها