هشترود - مدیر جهاد کشاورزی هشترود گفت: همزمان با هفته دولت ۱۸ طرح آبیاری تحت فشار و آبیاری بارانی در بخش مرکزی هشترود به بهره برداری رسید .

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل کریمی اصل صبح پنجشنبه در مراسم افتتاح این طرح ها که بصورت نمادین در روستای آغچه رود برگزار شده بود، اظهار داشت: این طرح ها  در روستاهای لامشان، دشمنلو، ذوالبین، حسن کندی، سلوک، ینگجه،  سیف الدین، توپ آغاج،   سلمانکندی، کلب کندی، پاشابیگ، یلی درق درق علیا، صوفی حسن و مغامیر و  در ۵۹ هکتار اجرا می شود .

وی افزود:  برای این طرح ها چهار میلیارد و ۹۱۹ میلیون ریال هزینه شده که از این مبلغ سه میلیارد و ۴۴۷ میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی و یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون ریال سهم آورده شخصی می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی هشترود با اشاره به بحران آب در کشور گفت : آبیاری تحت فشار تنها راه مقابله با کمبود آب و افزایش محصول با راندمان بالاست و جهاد کشاورزی نیز به منظور فراهم آوردن موجبات توسعه پایدار کشاورزی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی در جهت تامین امنیت غذائی، رشد سرمایه گذاری و عمران و توسعه روستاها و توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار تمام اهتمام خود را در جهت استفاده بهینه از پتانسیل های آبی معطوف داشته است.

وی حذف عملیات تسطیح و کاهش هزینه های آماده سازی اراضی، تهویه مناسب خاک، تسهیل مبارزه با یخبندان، آفات و انگل ها و کاهش هزینه نیروی کارگری در مقایسه با روش های آبیاری سطحی  را از مزیت های آبیاری تحت فشار عنوان کرد.

کریمی در پایان تصریح کرد: افزایش راندمان آبیاری در مقایسه با روش های سنتی، به حداقل رساندن تلفات و آب و فرسایش خاک، بازده محصولات آبیاری بارانی در اغلب موارد بیشتر از آبیاری سطحی، امکان آبیاری در اراضی کم عمق و اغلب خاک ها و آبیاری در اراضی شیبدار از دیگر مزایای این طرح ها هستند.