کتاب «خصایص امیرالمومنین(ع)» نوشته احمدبن شعیب سنائی از محدثین بزرگ اهل سنت در ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «خصایص امیرالمومنین(ع)» نوشته احمدبن شعیب سنائی را با تصحیح و ترجمه منصور نصیری روانه بازار کتاب کرد.

این کتاب به گفته مترجم آن یکی از گرانقدرترین میراث‌های روایی و تاریخی است که یکی از بزرگترین علمای حدیثی و روایی اهل سنت درباره ویژگی‌های حضرت عل(ع) نوشته است.

بسیاری از حدیث‌شناسان اهل تسنن سنائی را برتر از سایر محدثان دانسته‌اند و این کتاب نیز از جهات حدیثی، تاریخی و... دارای اهمیت دانسته‌اند و مرحوم آیتی نیز این کتاب را یکی از بهترین و نفیس‌ترین و متقن‌ترین کتاب‌هایی دانسته که در شناساندن سیمای امیر‌المومنین علی(ع) نگارش یافته و نویسنده آن نیز یکی از بزرگترین محدثان اهل تسنن است.

این کتاب به عنوان آخرین اثر تالیف شده توسط این دانشمند دینی منتشر شده و درباره آن روایت شده که سنائی در اواخر عمر خود به سوریه سفر کرده و در شهر دمشق با مشاهده منحرفان و کسانی که مقام امام علی(ع) را پاس نمی‌داشته‌اند و احیانا به ناسزاگویی درباره آن حضرت می‌پرداختند، تصمیم به تالیف این اثر می‌گیرد.

این کتاب در متن خود با روایت موئلف از نماز امیر‌المونین علی(ع) و اینکه ایشان نخستین نمازگزار در امت اسلام است آغاز می‌شود و در ادامه موضوعاتی درباره شیوه عبادت امام و روایت‌هایی از پیامبر‌اکرم(ص) درباره عبادت حضرت علی(ع)  را نقل می‌کند.  

تمثیلات رسول اکرم(ص) برای امام علی(ع) قربت و منزلت امام نزد پیامبر، ماجرای بت شکنی امام هنگامی که بر شانه‌های پیامبر قرار گرفت، ویژی‌های خاص در رابطه با حضرت فاطمه(س)  و برخی دعاهای ویژه پیامبر برای امام علی(ع) از مهمترین موضوعاتی هستند که در این کتاب درباره آنها سخن به میان آمده است.

انتشارات علمی و فرهنگی این کتاب را در ۱۲۰ صفحه و با قیمت ۶۵۰۰ تومان منتشر کرده است.