ساری - رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه ایران ظرفیت تولید وپرورش یک‌میلیون تن ماهی در قفس را دارد گفت: در حال حاضر از روند و غافله جهانی آبزی‌پروری عقب هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن صالحی صبح پنجشنبه در جلسه پرورش ماهی در قفس و اقتصاد مقاومتی بابیان اینکه مقام معظم رهبری از سال ۹۲ سیاست‌های اقتصاد کلان را ابلاغ فرموده‌اند یادآور شد: در دوران تحریم شرایط سختی را دشمن بر ما تحمیل کرده است اما عقلانیت و تدبیر به خرج داده و فضایی امروز فراهم شد که کشورها برای همکاری با ایران مسابقه گذاشته‌اند.

وی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش، علم، بنیان دانش است و حرکت در این اقتصاد، نوآورانه و دانش‌بنیان است و به امکانات درونی می‌نگرد و صادرات یکی از محورهای اساسی اقتصاد دانش‌بنیان است.

صالحی یادآور شد: خوشبختانه در سال گذشته برای اولین بار صادرات غیرنفتی بر صادرات نفت پیشی و صادرات بر واردات نیز پیشی گرفته است.

رئیس سازمان شیلات کشور درباره پرورش ماهی در قفس در کشور گفت: موضوع توسعه آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس از بحث‌هایی است که پیگیری می‌شود.

صالحی، پرورش ماهی در قفس به‌عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی مطرح‌شده است گفت: در دنیا ۱۹۰ میلیون تن آبزیان تولید و پرورش می‌شود و ۵۱ درصد آن آبزی‌پروری و ۴۹ درصد آن صید است.

صالحی یادآور شد: از یک‌میلیون تن پرورش آبزیان حدود ۴۰ درصد آن آبزی‌پروری است و از روند و غافله جهانی آبزی‌پروری غافل هستیم و تنها راهی که بتوانیم کمبود غذا را تأمین کنیم این است که از دریا بهره‌برداری کنیم و باسیاست‌های کلان سازمان خواروبار جهانی نیز همخوانی دارد.

وی رشد و انقلاب آبی را از تأکیدات سازمان جهانی فائو برشمرد و گفت: چهار و نیم میلیون تن پرورش ماهی در قفس در دنیا انجام می‌شود که ۱.۵ میلیون تن آن مربوط به نروژِ است.

صالحی ادامه داد: همچنین در کشور چنین نیز یک‌میلیون قفس وجود دارد و در ترکیه نیز ۳۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس انجام می‌شود ولی ما در این زمینه عقب‌مانده‌ایم.

وی با اشاره به انجام مطالعات با کشور نروژ گفت: کارشناسان نروژی معتقدند که ایران ظرفیت تولید یک‌میلیون تن ماهی در قفس رادار است و ۳۵۰ هزار تن مربوط به ظرفیت دریای خزر است و طبق برنامه ششم توسعه پرورش ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس در کشور هدف‌گذاری شده و از این میزان ۴۰ هزار تن مربوط به استان مازندران است.

وی یادآور شد: برای سال جاری ۲۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس در کشور هدف‌گذاری شده است و پنج هزار تن مربوط به مازندران است و مازندران با ۶۰ هزار تن ماهی گرمابی وسردآبی ظرفیت خوبی دارد و باید از این ظرفیت برای اشتغال استفاده کرد.

صالحی گفت: برای سال آینده نیز تولید ۵۶ هزار تن ماهی در قفس در کشور پیش‌بینی‌شده که ۱۲ هزار تن مربوط به مازندران است.