نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری،گسترش فرهنگ اشرافی‌گری در مسئولان را موجب شکل گیری ولنگاری اقتصادی دانست و گفت:باشفافیت در قانون گذاری و نظارت می توان از فساد اقتصادی جلوگیری کرد.

آیت الله محسن حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از گسترش فرهنگ اشرافی‌گری در میان برخی از مسئولان گفت: اشرافی‌گری بیماری اخلاقی است که به شکل‌های ولنگاری اقتصادی و فرهنگی ظهور و بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: بعد از پیامبر گرامی اسلام (ص) روحیه اشرافی‌گری نیز در میان خلفای اسلامی رایج شد که امیرالمومنین(ع) در مقابل فرهنگ اشرافی‌گری ایستاد و جنگ‌هایی نیز بر ایشان تحمیل شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در انقلاب ما هم بعد از جنگ تحمیلی با روی کار آمدن کارگزاران و دولت سازندگی، فرهنگ اشرافی‌گری رشد و نمو پیدا کرد و بخش‌های زیادی از جامعه درگیر این انحراف اخلاقی - اقتصادی شد.

وی تصریح کرد: در دولت فعلی نیز شاهد رشد این فرهنگ هستیم که حقوق‌های نجومی بخشی از عواقب آن است و بدرستی مقام معظم رهبری بر روی آن انگشت گذاشته‌اند.

حیدری قانونگرایی و رصد بیشتر دستگاه‌های نظارتی را دو عامل جلوگیری از فساد اقتصادی نام برد و گفت: خلاءهایی برای عبور از قانون وجود دارد که تنها با شفافیت قانونگذاری و همت نهادهای نظارتی می‌توان از بروز فسادها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه ریشه‌کنی فسادهای اقتصادی نیازمند عزم ملی است، گفت: باید بازرسی‌ها افزایش یابد و قوه قضائیه نیز با متخلفان برخورد کند.