مجموعه مقالات دکتر جواد منصوری در کتاب «فرهنگ و سیاست» از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر،  اواخر قرن چهاردهم هجری قمری و اوایل قرن پانزدهم، انقلابی شگرف، عظیم و تحولی بی‌‏نظیر در جهان اسلام واقع شد. این انقلاب که در یکی از حساس‏ترین نقاط استراتژیک جهان واقع شد و ویژگی‏ها و شاخصه‌های جدید و بی‌نظیر داشت. بسیاری از بزرگان سیاسی و پژوهشگران علوم انسانی، با گذشت کمتر از یک دهه و با وقوع تحولات غیرمنتظره دریافتند که انقلاب اسلامی ملت ایران، بسیار متفاوت از سایر انقلاب‏ها می‌باشد. لذا به تدریج شناخت این پدیده‌ی جدید، مهم و تأثیرگذار، مورد توجه مراکز مطالعات استراتژیک، دانشگاه‏ها، نشریات سیاسی و سازمان‏های اطلاعاتی قرار گرفت.

دولت‏های بزرگ و نظام‌های استکباری نیز با تمامی امکانات به محدود کردن، تخریب، تحریف، تبلیغ ضد آن پرداختند؛ زیرا به هیچ‏وجه تشکیل یک نظام دینی، مستقل و مقاوم در مقابل نظام سلطه را برنمی‏تابیدند. اما علیرغم تمامی تلاش‏های گسترده و هزینه‌های فوق‌العاده نتوانستند آن‏چنان‏که دیگر انقلاب‏ها را تضعیف و یا از بین بردند، انقلاب اسلامی را متوقف کنند. به طوری که مقابله با موج گرایش به اسلام سیاسی و انقلابی در تمامی جهان به اشکال مختلف ـ حتی به شکل اسلامی! نظیر طالبان، القاعده، داعش و... ـ به صورت برنامه‌ریزی شده و تشکیلاتی و با حمایت کامل مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی در دستور کار قرار گرفت و به اجرا درآمد.

اگر بپذیریم که شدیدترین و مؤثرترین جنگ آینده‌ی دولتها، تمدنها و ادیان، در شکل جریانهای فکری و فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌ای و اقتصادی است، باید خود را برای دفاع و بقا به سلاحی متناسب و کارآمدتر مجهز کنیم و در صحنه‌های مختلف فکری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هنری حضوری فعال داشته باشیم.

نویسنده که اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است و معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و چین و معاونت پژوهش مرکز اسناد انقلاب اسلامی را در کارنامه اجرایی خود دارد، گزیده‏ای از سه دهه مطالعات و تجربیات عینی و اجرایی را در مجموعه مقالات این کتاب بیان کرده است که برای عموم، به ویژه فعالان سیاسی و فرهنگی، دانشگاهیان و جوانان مفید و سازنده است.

عناوین مقالات این مجموعه عبارتند از: «جامعه شناسی فرهنگی ایران»، «باستان گرایی و اسلام ستیزی سلطنت پهلوی»، «رسالت نخبگان در شکل گیری تمدن اسلامی»، «فرهنگ، سیاست و تولید علم»، «جهانی شدن؛ فرصت ها و تهدیدهای فرهنگی»، «تنگناهای مطالعاتی در زمینه توسعه فرهنگ دینی»، «توسعه فرهنگی؛ مختصات و آسیب ها»، «نهضت های اسلامی و غرب»، «خلیج فارس در مقابله با استعمار انگلیس»، «دیپلماسی عمومی»، «رفتارشناسی غرب در قبال انقلاب اسلامی»، «سرنوشت طرح خاورمیانه بزرگ»، «مختصات استعمار انگلیسی»، «چالش های امنیتی ایران و آمریکا» و «سیاست راهبردی آمریکا در مقابله با بیداری اسلامی».

کتاب «فرهنگ و سیاست» در ۳۲۸ صفحه، قطع رقعی و تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۰۰۰ تومان عرضه شده است. دفتر نشر معارف پیش از این کتاب «آشنایی با انقلاب اسلامی ایران» را از این نویسنده منتشر کرده بود.