خبرگزاري مهر - گروه حوزه و دانشگاه : مركز مديريت حوزه علميه خواهران براي 40 هزار طلبه خواهر در حوزه هاي علميه سراسر كشور برنامه اي واحد، هوشمندانه و منسجم را تدوين كرده و در طول نزديك به 10 سال از فعاليت خود توانسته گامهاي بلندي براي تعالي بخشي به مراكز حوزوي بردارد. اين گامهاي در چشم اندازي روشن نويد بخش آينده اي درخشان براي حوزه هاي علميه خواهران است.

به گزارش خبرنگار حوزوي مهر ، حجت الاسلام جمشيدي - قائم مقام مدير حوزه هاي علميه خواهران گفت : اين مركز در سال 75 با عنوان يك معاونت در چارت تشكيلاتي مركز مديريت حوزه علميه قم قرار گرفت و براي تصويب به شوراي عالي حوزه ارسال شد كه قبل از نهايي شدن اين طرح با همت مدير وقت مركز مديريت حوزه علميه قم (آيت الله مكارم شيرازي) به عنوان يك مركز مستقل و با عنوان "مركز مديريت حوزه علميه خواهران"  به تصويب شوراي عالي حوزه رسيد. اين مركز با هدف هدايت و نظارت بر كليه حوزه هاي علميه سراسر كشور در اواخر سال 76 فعاليت رسمي خود را آغاز كرد. حوزه هاي علميه خواهران تا قبل از اين تاريخ فعاليت هاي جداگانه داشته و برنامه هاي مختلف آموزشي را اجرا مي كردند اما كمترين هماهنگي ميان آنها وجود داشت.

تدوين نظام آموزشي تا مقطع دكتري

وي افزود: اين مركز در گام اول، اقدام به شناسايي حوزه هاي علميه خواهران سراسر كشور و تحت پوشش آنان با هدف هماهنگي و سازماندهي مدارس صورت گرفت. در گام بعدي تدوين نظام آموزشي متاسب با وضعيت دختران و بانوان را با توجه به شرايط و نيازهاي اساسي در دستور كار قرار گرفت. در اين گام  طراحي نظام آموزشي با تاكيد بر اهداف و ماموريت هاي آموزشي مركز با توجه به وضعيت خواهران، تدوين و به تصويب شوراي عالي حوزه رسيد و اين برنامه اساس فعاليت هاي آموزشي مركز قرار گرفت و اكنون با گذشت 10 سال از فعاليت اين مركز، نظام آموزشي، كمك آموزشي و نظام هاي آموزشي در سطوح مختلف تا سطح چهار(مقطع دكتري) به صورت هماهنگ در مدارس در حال اجراست.  وضعيت عمومي مدارس متناسب بوده و امكانات آموزشي خوبي در مدارس موجود است، اگرچه تا رسيدن به  وضعيت مطلوب فاصله زيادي است.

جمشيدي افزود : در گام بعدي نيز بهبود كيفيت آموزشي و پژوهشي و تامين نيازهاي رفاهي مدارس در اولويت قرار گرفته است. در چشم انداز دراز مدت نيز ارتقا بخشي و واگذاري امور در سطوح مختلف به حوزه هاي علميه در نظر گرفته شده است تا مركز بتواند وظيفه ستادي خود را در بخش هاي سياستگذاري، هدايت و نظارت توسعه بخشد. اين مركز نظام آموزشي خود را در سه عرصه "آموزش" ، "تحقيق و پژوهش" و "تعليم و تربيت"  با هدف ايجاد يك لشكر فرهنگي متشكل از فارغ التحصيلان مدارس علميه سراسر كشور براي برطرف كردن نيازهاي مختلف در بخش هاي مورد نياز نظام در كنار تربيت نيرو براي عرصه هاي مختلف تبليغ ديني و فرهنگي قرار داده است.

تدوين چشم انداز بيست ساله

جمشيدي  با اشاره به تدوين چشم انداز حوزه هاي علميه سراسر كشور افزود : اين مركز از ابتداي تاسيس خود تدوين برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت را در دستور كار خود قرار داده است و هم اكنون نيز با توجه به تدوين چشم انداز 20 ساله نظام، اين مركز با تدوين چشم انداز 5، 10 ، 20 ساله تلاش دارد كه در يك حركت هماهنگ و منسجم و با بازنگري در اهداف و اصول و سياست هاي راهبردي، اهداف كاربردي تر و مشخص تر و متاسب تر با بخش هاي مختلف نظام در چشم انداز 20 ساله تدوين كند. اين مركز هم اكنون 5 معاونت پژوهش، آموزش، فرهنگي و تربيتي، شهرستانها و مالي و اداري، 2 دفتر برنامه ريزي و نظارت، سه مشاور فرهنگي و تربيتي، آموزش و پژوهشي و ارتباطات، همچنين شوراهاي مختلف علمي و پژوهش را داراست.

- معاونت فرهنگي و تربيتي

همچنين معاون فرهنگي و تربيتي حوزه علميه خواهران در گفتگو با خبرنگار حوزوي مهر گفت: تقويت روحيه معنوي و اخلاقي طلاب خواهر با تاكيد بر حفظ هويت طلبگي و گسترش اين هويت در ميان طلاب، همچنين آماده كردن بيشتر طلاب براي حضور در صحنه هاي اجتماعي و بالا بردن توان آنان براي ارائه خدمات بيشتر به جامعه با استفاده از شيوه هاي مختلفي از مهمترين اهداف اين معاونت است.

حجت الاسلام "محمد تقي قندي" افزود: هدايت، نظارت و ارزشيابي فعاليت هاي فرهنگي و تربيتي در كنار ارائه راهبردهاي فرهنگي و تربيتي از ديگر اهداف است. براي رسيدن به اين اهداف نيز سه مديريت تبليغ، تربيتي و پرورشي در زير مجموعه اين معاونت قرار گرفته و هر كدام بخشي از برنامه ها براي  رسيدن به اين اهداف در دستور خود قرار داده اند. در مديريت پرورشي توجه به اخلاق و معنويت به عنوان يك اصل تفكيك ناپذير از حوزه هاي علميه، مدنظر قرار گرفته است كه اين هدف با ارائه برنامه و كمك به اجراي فوق برنامه ها در شاخه هاي مختلف مانند برگزاري همايش ها، سمينارها، مراسم هاي مرتبط با مناسبت هاي ملي و مذهبي مانند روزهاي ولادت يا وفات ائمه معصومين(ع) و ديگر برنامه هاي مرتبط با اين موضوعات انجام مي شود.

برگزاري دوره هاي آموزشي براي معاونين فرهنگي مدارس

در كنار اين كار فعاليت ستادي، برگزاري دوره هاي آموزشي براي معاونين فرهنگي مدارس با هدف تربيت نيروهاي اصيل فرهنگي براي اجراي فعاليت هاي فرهنگي در مدارس به صورت حضوري و غير حضوري به صورت ارسال كتاب و سي دي به همراه برگزاري امتحان توسط اين معاونت انجام مي شود. برگزاري جلسات آموزشي قرآن كريم در كنار آموزش هاي رسمي قرآن در دروس حوزه، در شاخه هاي مختلف تجويد و ...  همراه با برگزاري مسابقه سراسري قرآن كريم ويژه  طلاب،  تدوين راهبردها و هدايت برنامه ها "تربيت جسمي" در مدارس در كنار ارائه امكانات مالي و مذاكره براي بهره برداري از مراكز مختلف ورزشي، انجام معاينات پزشكي از طلاب خواهر در كليه حوزه هاي علميه براي شناسايي بيماري هاي مختلف جسمي آشكار و پنهان  در دو مرحله به صورت ساليانه و ادامه اين فعاليت در سال هاي آينده  از فعاليت هاي اين معاونت بوده است.

 مسابقات كتابخواني

 در سال هاي گذشته، مسابقات كتابخواني براي طلاب با تاكيد بر آثار استاد مطهري برگزار شد كه از سال جاري از مجموع بيش از 100 اثر استاد، 40 كتاب تعيين شده است كه طلاب در طول 5 سال تحصيلي سطح يك با شركت در اين مسابقات، با مهمترين مباحث طرح شده توسط استاد شهيد در مباحث مختلف آشنا خواهند شد. برگزاري اردوهاي زيارتي و سياحتي براي طلاب همراه با ارائه امكانات ابزاري، مالي و فرهنگي، همچنين مراسم بازديد از خانه سالمندان و بيماران در بيمارستان ها، برگزاري اردوهاي فرهنگي سراسري براي طلاب سال اول با عنوان "طليعه حضور" از ديگر فعاليت ها است. اين اردو از سال جاري براي طلاب سال سوم نيز در حال برنامه ريزي است.

دوره هاي آموزشي مسئولين حوزه ها

تربيت مربي تبليغ براي مدارس نيز از اهداف ديگر اين معاونت است. در اين دوره ها طلاب در موضوعات نويسندگي، فنون خطابي و مناظره آموزش مي بينند، تا متناسب با استاندارهاي اين علوم، فعاليت هاي خود را زير نظر مديران مدارس آغاز كنند. اين جلسات تاكنون در  4 دوره برگزار شده است. در كنار اين فعاليت، 3 دوره نيز آموزش براي معاونين اخلاق، مربيان قرآن و مشاورين مدارس برگزار شده است. همچنين دوره هاي آموزشي طلاب نيز در موضوعات مختلف برگزار مي شود كه كلاس هاي گوناگون در شاخه هاي مختلف متناسب با نيازهاي محيطي هر كدام از مناطق برگزار مي شود كه اين موضوع با نيازسنجي، تقاضاي طلاب يا اعلام نياز مدير حوزه تشكيل مي شود. 

وي افزود: تا پايان امسال، كليه كتابخانه هاي مدارس به سطح استاندارد كتابخانه هاي متناسب با يك حوزه علميه خواهد رسيد، همچنين در نظر داريم با ايجاد "كتابخانه هاي مادر"  براي مجموعه اي از مدارس علميه، امكان بيشتري براي دسترسي به كتابهاي مورد نياز طلاب فراهم كنيم. تشكيل كلاس هاي فرهنگي با موضوعات مختلفي فرهنگي به صورت پرسش و پاسخ با هماهنگي با اين معاونت و دعوت از صاحبنظران در مدارس سراسر كشور اجرا مي شود. ايجاد ارتباط ميان مدارس با برگزاري نشست ها و سمينارهاي  مشترك نيز از برنامه هاي ديگر اين معاونت است.

نشريات طلبگي

 تاكنون بيش از 40 نشريه طلبگي فعاليت خود را در مدارس شروع كرده اند. اعطاي مجوز به نشريات مدارس و آموزش شيوه اداره نشريات به همراه اعطاي كمك هاي مالي از فعاليت هاي ديگر اين معاونت در سال جاري خواهد بود. در 200 حوزه علميه خواهران سراسر كشور مراكز مشاوره ايجاد شده است كه پشتيباني، نظارت و هدايت و در حد توان مساعدت هاي مالي از طرف اين واحد صورت مي گيرد. همچنين با همكاري بسيج طلاب در 200 حوزه كشور دفتر بسيج تشكيل شده است. اعزام مبلغ به نهادها، سازمان ها، دانشگاه ها و مدارس نيز از فعاليت هاي ديگر است كه اين موضوع با استقبال فراواني مواجه شده و در موارد بسياري امكان پاسخگويي به اين نيازها فراهم نيست.

 ايجاد كانون فارغ التحصيلان

 به گزارش خبرنگار حوزوي مهر ، تشكيل كانون فارغ التحصيلان حوزه علميه خواهران با هدف خدمت رساني بهتر و حضور مطلوبتر خواهران فارغ التحصيل در واحدهاي مختلف اجتماع، در دست اقدام است. هدف ديگر اين كانون، شناسايي، هدايت و حمايت از اين گروه و توانايي بخشي و ارتقا دهي به آنان، بعد از پايان تحصيلات رسمي است. اين طرح مراحل مقدماتي خود را طي كرده و در انتظار قانوني شدن اين فعاليت در مركز مديريت هستيم.ايجاد نشاط سياسي در حوزه هاي علميه خواهران با برنامه ريزي جهت انجام فعاليت هاي مختلف در وقايع مختلف داخلي و خارجي از تلاش هاي ديگر معاونت فرهنگي و تربيتي حوزه علميه خواهران است. ماهنامه "شميم ياس" كه با انتشاري منظم به ارائه مقالات و نوشته هاي طلاب خواهر و بررسي موضوعات مرتبط با زنان در جامعه امروزي مي پردازد، توسط اين واحد توليد و توزيع مي شود.

- معاونت شهرستانها

معاونت شهرستان هاي مركز مديريت حوزه علميه خواهران نيز در گفتگو با خبرنگار حوزوي مهر گفت:  در چارت قديمي اين مركز، اين معاونت داراي دو مديريت ارتباطات و امور شهرستان ها بود كه در چارت جديد، ارتباطات از معاونت شهرستان ها تفكيك و به عنوان روابط عمومي و ارتباطات قرار گرفت و اين معاونت با دو مديريت توسعه و بهره برداري فعاليت خود را ادامه مي دهد.

حجت الاسلام ابراهيمي افزود: شناسايي حوزه هاي علميه و هماهنگي براي تاسيس رسمي حوزه هاي علميه، برطرف كردن نيازهاي مختلف توسعه اي مدارس، عزل و نصب مديران مدارس و نظارت بر فعاليت هاي اداري حوزه هاي علميه سراسر كشور مهمترين وظايف اين معاونت است. اين معاونت با توجه به گستردگي مراكز علميه كشور، اقدام به منطقه بندي مراكز كرده و براي هر منطقه، يك مدير تعيين خواهد شد تا كليه امور اداري از طريق مديريت منطقه پيگيري و اجرا كند. تعداد مناطق در نظر گرفته شده براي كشور احتمالا 10 منطقه خواهد بود كه تاكنون منطقه يك شامل استان هاي قزوين، تهران، سمنان، و منطقه دو شامل استان خوزستان فعاليت خود را آغاز كرده و ساير مناطق نيز به مرور فعاليت خود را آغاز مي كنند.

حجت الاسلام ابراهيمي گفت: تا تشكيل نهايي دفاتر اين مناطق، حداقل سالي يكبار، سركشي حضوري به حوزه هاي مختلف كشور به صورت گروه هاي چند نفره با مسئوليت اين معاونت برگزار مي شود كه در آن علاوه بر بررسي نيازها، وضعيت مدارس نيز در محورهاي مختلف مورد ارزيابي قرار مي گيرد. نظارت هاي آموزشي و پژوهشي مدارس توسط معاونت هاي ديگر صورت مي گيرد و معاونت امور شهرستان ها، وظيفه نظارت بر وضعيت عمومي و اداري و برطرف كردن نيازهاي  را در دستور كار قرار داده است.: معاونت شهرستان ها آموزش مديران مدارس را بر عهده داشته و با تشكيل كلاس هاي آموزشي براي مديران حوزه هاي علميه در شاخه هاي مختلف مديريت آموزشي و ديگر موضوعات مرتبط با مباحث مديريت، بهبود بيشتر شيوه هاي مديريتي در مدارس را در نظر گرفته است.

وي افزود: آموزش غير حضوري مديران حوزه هاي علميه سراسر كشور نيز در دستور كار قرار گرفته و هم اكنون در حال توليد برنامه هاي مختلف آموزشي هستيم تا به صورت كتاب و سي دي براي مديران ارسال و امتحانات آن به صورت متمركز در قم برگزار شود. مديريت توسعه اين معاونت شناسايي و ثبت رسمي مدارس علميه خواهران و مديريت بهره برداري نيز تجهيز و نگهداري مدارس علميه را بر عهده دارد.

- معاونت آموزش

همچنين معاون آموزش مركز مديريت حوزه علميه خواهران در گفتگو با خبرنگار حوزوي مهر گفت: در اين معاونت 5 مديريت امتحانات، پذيرش، اساتيد، مدارج، ارزيابي آموزشي فعاليت دارند كه در دو شاخه نظام جديد آموزشي و نظام قديم، فعاليت هاي آموزشي مدارس علميه سراسر كشور را سياستگذاري، هدايت و نظارت مي كنند.

حجت الاسلام "محمود خالقي" افزود: نظام قديم شامل طلابي است كه قبل از تاسيس مركز مديريت فعاليت هاي علمي خود را در مدارسي كه تحت پوشش قرار نداشته آغاز كرده اند يا با توجه به مشكلات فردي يا علاقه هاي شخصي، به صورت آزاد دروس  حوزوي را فرا گرفته اند و هم اكنون براي ادامه تحصيل يا كسب مدارك علمي نيازمند گذراندن دروس خاص يا شركت در آزمون هستند. مديريت مدارج، مديريت اين بخش از طلاب را برعهده دارد. نظام جديد نيز طلابي هستند كه در چهارچوب هاي علمي تعيين شده توسط مركز مديريت درمدارس مورد تاييد اين مركز به فراگيري دروس اشتغال دارند.

ايجاد دوره دكتري براي طلاب خواهر

وي افزود: مديريت پذيرش از زمان تاسيس تا سال گذشته، متولي انجام امور پذيرش تا سطح دو (كارشناسي) بوده و از سال آينده تحصيلي و با توجه به ايجاد سطح سه (كارشناسي ارشد) را برعهده گرفته است. در سال هاي آينده نيز سطح چهار (دكتري) ايجاد خواهد شد.

معاون آموزش مركز مديريت حوزه علميه خواهران گفت: در بخش مديريت امتحانات نيز تاكنون اعزام ناظر، تصحيح سئوالات و ديگر فعاليت هاي مورد نياز براي برگزاري مراحل مختلف امتحانات انجام مي شد ولي با توجه به رشد مطلوب در حوزه هاي علميه، از سال آينده اين مراحل به مدارس واگذار مي شود و تنها سئوالات آماده و ارسال مي شود. با توجه به تجربه موفق ارسال سئوالات مسابقات مدارس، بخشنامه هاي آموزشي و اعلام نتايج توسط اينترنت و سايت مركز صورت مي گيرد. ارسال سئوالات نيز به مرور توسط پست الكترونيكي صورت خواهد گرفت.

توسعه كمي و كيفي حوزه هاي علميه

وي افزود: با توجه به اينكه در طول 8 سال گذشته، فعاليت در نظام جديد حوزه در اولويت فعاليت هاي آموزشي قرار گرفته و در يك برنامه منسجم با پذيرش متمركز و دروس مدون در مدارس مورد تاييد انجام گرفته است. در تلاش هستيم مركز مديريت مجموعه اي ستادي براي حمايت، مساعدت، نظارت و برنامه ريزي باشد و امور اجرايي مدارس به مديران مناطق يا حوزه ها واگذار شود. توسعه سطح كمي و كيفي مانند آموزش روش هاي مصاحبه به مديران و معاونين آموزش و فرهنگي مدارس براي ورود افراد با انگيزه تر و مستعدتر به حوزه هاي علميه نمونه اي از اين اقدامات است. از سال آينده نيز توسعه كمي پذيرش طلاب در نظر گرفته شده است.

وي با اشاره به مديريت اساتيد گفت: اين معاونت بر اساس ضوابط تعيين شده در دو شوراي برنامه ريزي آموزشي و تربيتي و شوراي معاونين، شرايط جذب استاد، سطح علمي اساتيد و ديگر موضوعات مرتبط را برنامه ريزي و به مدارس ابلاغ مي كند.

تدوين آيين نامه جذب و اشتغال گروههاي علمي

خالقي در گفتگو با مهر افزود: يكي از اقدامات مهم اين مديريت تدوين آيين نامه جذب و اشتغال گروههاي علمي با هدف تدوين شرايط عضويت در كادر علمي مدارس است، تا شرايط اساتيد ثابت و حق التدريس تعيين تعيين شود. اين طرح هم اكنون در شوراي برنامه ريزي  آموزشي و تربيتي مركز كه با حضور معاونين پژوهش، آموزش، مسئول دفتر اطلاعات و برنامه ريزي و نظارت، دو نماينده از طرف مدير مركز و دو نماينده از معاون فرهنگي تشكيل مي شود در حال بررسي است.

وي افزود: فعاليت ديگر معاونت اساتيد، برگزاري جلسات آموزش ضمن خدمت با هدف تامين اساتيد براي حوزه است. اين طرح كه در حوزه هاي علميه خواهران و برادران مورد تاكيد و حمايت جدي شورا عالي قرار گرفته نيز در  دستور كار اين مديريت قرار گرفته است.

 عضو شوراي معاونين مركز مديريت حوزه علميه خواهران گفت: در اين طرح پس از انچام مصاحبه هاي كتبي و شفاهي با اساتيد معرفي شده از مدارس، مجوز تدريس براي آنان صادر شده و در نظر داريم كه در سه سال آينده، براي كليه رشته هاي مورد نياز حوزه خواهران، استاد خواهر تامين كنيم. در تابستان امسال نيز بيش از 250 مصاحبه علمي با اساتيد انجام شده و مهارت هاي علمي و آموزشي آنان مورد ارزيابي قرار گرفته است. افراد شركت كننده در اين آزمون براساس توانايي ها خود به سه دسته تقسيم مي شوند. معافيت از آزمون براي افراد داراي توانايي مطلوب، حضور در جلسات كوتاه مدت براي اساتيد داراي توانايي خوب و لزوم شركت در جلسات بلند مدت براي اساتيد داراي توانايي متوسط حاصل اين ارزيابي خواهد بود.

ايجاد صندوق رفاه اساتيد

وي افزود: فعال كردن معاونين آموزش در  تمامي مدارس علميه همراه با آموزش هاي مستمر حضوري و غير حضوري براي اين گروه به صورت منطقه اي و استاني و بومي بودن اساتيد خواهر جز موارد استثنايي از اولويت ها در نظر گرفته شده براي تامين اساتيد است. يكي از موضوعاتي كه در طول چند سال گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود حمايت مالي از اساتيد بود كه از سال آينده تحصيلي، "صندوق رفاه اساتيد" تشكيل خواهد شد. براي اين صندوق بودجه خوبي در نظر گرفته شده است تا بتوانيم مبالغي را به صورت وام به آنها اختصاص دهيم. تشكيل دوره تربيتي اخلاقي براي اساتيد مدارس كه تاكنون 2 دوره آن برگزار شده است، اختصاص مبالغ براي داوران، مولفين و مشاورين پايان نامه هاي حوزوي در سطح دو و سه (كارشناسي و كارشناسي ارشد) نيز از فعاليت هاي ديگر اين معاونت بوده است.

رتبه بندي حوزه هاي علميه

به گزارش مهر، خالقي گفت : مديريت ارزيابي آموزشي، رتبه بندي حوزه هاي علميه و ارسال آيين نامه ها و بخش نامه هاي  مصوب و ابلاغ شده توسط مركز مديريت در حوزه هاي علميه را بررسي مي كند، رتبه بندي مدارس نيز در اين مديريت انجام مي شود، اين ارزيابي با اعزام هيئت صورت مي گيرد كه تقريبا به صورت هر دو سال يكبارتوسط مركز يا مديران مناطق اعزام مي شوند. در موارد خاص  نيز هيئت به صورت ويژه براي بررسي مشكلات اعلام شده اعزام مي شود. اين ارزيابي ها علاوه بر حل مشكلات حوزه ها، عملكرد مركز در نحوه سياستگذاري مورد بررسي قرار مي گيرد و در صورت ضرورت، مصوبات و بخش نامه هاي مركز مورد تجديد نظر قرار مي گيرد. رتبه بندي مدارس علميه سراسر كشور به صورت ساليانه بر اساس فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي از ديگر اقدامات معاونت است. در اين ارزيابي رتبه هر مدرسه بر اساس تعامل با مركز، ارزشيابي علمي و فرهنگي و مسائل اخلاقي و رفتاري مورد بررسي قرار گرفته و رتبه هر مدرسه به صورت محرمانه به مديران مدارس اعلام مي شود.

برگزاري المپياد علمي مدارس 

معاون آموزش مركز مديريت افزود: مساعدت به طلاب براي پايان نامه ها سطح دو و سه (كارشناسي و كارشناسي ارشد)، تشويق نفرات برتر آزمون، برگزاري المپياد علمي براي طلاب مدارس به صورت مدرسه اي ، استاني و كشوري و تقدير از نفرات برتر از فعاليت هاي ديگر اين معاونت است.

- معاونت مالي و اداري

معاون مالي و اداري مركز مديريت حوزه علميه خواهران در گفتگو با خبرنگار حوزوي مهر گفت :نقش معاونت مالي و اداري مانند نقش شريانها است و هرچه اين سيستم بتواند با قدرت بيشتري تغذيه مناسب  داشته باشد و كار كند، مجموعه مي تواند با قدرت بيشتري به اهداف خود بپردازد، در حوزه ، سازمان مالي خاصي وجود داشته است كه از اعتبارات دولتي برخوردار نيست، همچنين از منابع مالي و درآمدهاي تعريف شده مشخص برخوردار نيست، در كنار اين موضوع ، مجموعه حوزه كار سنگين و هزينه بر با عنوان يك وظيفه فرهنگي وديني بر عهده دارد كه به اعتقاد ما اين هزينه ها ، سرمايه گذاري اساسي و معنوي هستند.

چارت جديد معاونت مالي و اداري

"اصغر عبداللهي"افزود: در چارت جديد معاونت، علاوه بر سه  مديريت مالي و اداري و پشتيباني، واحدهاي  حقوقي و امور مجلس و فني و مهندسي ايجاد شده است كه مجموعه اين مديريت و دفاتر فعاليتهاي تعريف شده در اين معاونت را انجام مي دهند. مديريت اداري كاركرد داخلي دارد ، مديريت مالي كه كاركرد داخلي و خارجي دارد، و مديريت حقوقي و امور مجلس و فني كه كاركرد آن به صورت عمده براي خارج از مجموعه ستادي است. در مديريت حقوقي و امور مجلس ايجاد  تعامل متقابل ميان حوزه هاي خواهران و دولت را بر عهده دارد، مبناي اين تعامل نيز اين است كه دولت بايد به صورت عمده به بخش سخت افزاري حوزه ها  كمك كرده و  لازم است كه بهترين بخش هزينه هاي دولت درفرهنگ ، در حوزه هاي علميه و نهادهاي ديني قرار گيرد، حوزه نيز بايد وظيفه خود را در انجام وظايف فرهنگي و ديني انجام داده و نقادي مناسب به دولت را انجام دهد، اگر دولت در حوزه ها هزينه كند،  بستر خوبي را براي تامين نيروهاي مورد نياز نظام در ساختارهاي مختلف مانند خبرگان، قوه قضائيه و ديگر نهادها فرهنگي را فراهم كند.

عبداللهي گفت: در گذشته در بسياري از موارد، قوانيني كه بايد تسري به حوزه پيدا كند ساكت بوده مانند ماده 5 و ماده 100 بخشي از مقررات مالي دولت ، تبصره 12 قانون بودچه و ماده 106 قانون توسعه چهارم،  در كنار اين موارد و به شرط حفظ استقلال حوزه از دولت، بايد حوزويان از مشاعات مشترك با ديگران استفاده كند مانند تامين اجتماعي، بهداشت، مسائل علمي و پژوهشي و قانوني كردن ارائه اين خدمات به حوزويان و اخذ تسهيلات و امكانات ، معافيت ها، اعتبارات و بودجه هاي ديگر كه اين مهم  در حال انجام است.

تشكيل كميسيون موقوفات در سطوح عالي حوزه

وي افزود: در بخش حقوقي نيز مشاوره هاي حقوقي به مدارس علميه از جمله پرونده هاي موقوفات و املاك و ديگر موارد حقوقي ارائه مي شود كه بر همين اساس مشاوره هاي حقوقي براساس قوانين موجود و مقررات حوزه  انجام مي شود، كه ثمرات خوبي هم داشته است، مانند مغازه هاي و مستغلات ، بناهاي مختلف و  زمين هاي زارعي بسيار مناسب در شمال كشور، كه با پيگيري هاي انجام شده ، براي حوزه هاي علميه احيا شده است، اما براي حل اساسي اين مشكلات، بعد از ارائه گزارش به مقام رهبري  كميسيوني با حضور نماينده دفتر مقام رهبري،  نماينده شوراي عالي حوزه و رياست سازمان اوقاف و امور خيريه براي بررسي اين مراكز تشكيل شده است كه اميدوارم ثمربخش باشد.

معاون مالي و اداري مركز مديريت حوزه علميه خواهران افزود: در بخش داخلي و ستادي نيز،  فعاليتهاي اداري مرتبط با گزينش و استخدام و جذب نيرو در ستاد مركزي را پيگيري مي كند، اين افراد براساس مبناي تعيين شده كه تركيبي از نظام هماهنگ پرداخت و قانون كار است ، حقوق دريافت مي كنند، در مواردي نيز به صورت كارمزد يعني ارائه پروژه و زمان مزد به صورت ساعتي نيز به صورت غيررسمي حق الزحمه پرداخت مي شود. هسته گزينش نيز در اين معاونت و در زير مجموعه مديريت اداري وجود دارد كه  در اين گزينش نيروي كه جذب مركز مي شود بايد علاوه بر مهارت و تخصص بايد شرايط كلي و صلاحيت اخلاقي و توانايي علمي براي تصدي پست مربوطه  را داشته باشد. كه براساس يك فرايند و مراحل تعيين شده استخدام نيرو صورت مي پذيرد.اين هسته با حضور قائم مقام مركز، معاونت مالي و اداري و مدير دفتر برنامه ريزي به عنوان عناصر ثابت و حسب مورد معاونت مرتبط تشكيل مي شود،  سيستم ارزيابي نيروها نيز برهمين اساس است كه بايد نظامند شود.

عبداللهي گفت : در اين مجموعه و در حالت اول اگر شخصي نتواند از بيمه مركز خدمات حوزه علميه استفاده كند، از بيمه تامين اجتماعي استفاده  مي شود. اين مديريت در پرداخت حق الزحمه به اساتيد مدارس  نقشي ندارد و مبناي آن براساس توافق ميان مدير و عامل،  نحوه پرداخت به صورت عقد قرارداد تعيين و پرداخت مي شود. در بخش مديريت مالي، شرايط براي يك حسابرسي حقوقي و شفاف براي ارسال هزينه ها كه از محل دولت يا ديگر منابع تامين مي شود. تدوين شده است، شفاف كردن قراردادها و ايجاد ملزمات حقوقي و توليد آيين نامه هاي مالي مناسب براساس شرايط حوزه و قوانين مرسوم در حوزه هاي علميه، از فعاليتهاي ديگر اين مديريت بوده است. اين اسناد در اين مديريت بايگاني شده و با توجه به استفاده از بودجه هاي دولتي ؛ "ديوان محاسبات"  همه  ساله همه پرونده هاي مالي مركز را بررسي مي كند و در طول اين 8 سال به صورت كاملا شفاف اين اسناد بررسي شده و بدون هيچگونه خللي تاييد شده است.

تامين زمين رايگان براي تاسيس حوزه هاي علميه

عضو شوراي معاونين مركز مديريت حوزه علميه خواهران افزود: در تاسيس حوزه علميه خواهران در كشور علاوه بر ضوابط معاونت شهرستانها ، دو اولويت اساسي وجود دارد ، ضرورتها براساس حداقل امكانات و طلبه خيز بودن منطقه، استاد و كادر مناسب ، فضاي آموزشي مناسب براي يك دوره پنج ساله و تامين  هزينه براي حداقل يك سال ازطريق منابع مالي محل مطمئن براي ايجاد از شرايط ايجاد حوزه است.در صورتي كه مكان حوزه استيجاري باشد و امكان ساخت از طريق حوزه مربوطه وجود داشته باشد، از طريق اين معاونت  براي  دريافت زمين از دولت اقدام به صورت ارزان قيمت و اقساط در قالب طرح "غدير" تامين مي شود.اين طرح با موضوع طرح واگذاري زمين به صورت نقد واقساط و به قيمت تمام شده يعني تقريبا متري 5 هزار تومان است.

تدوين نقشه هاي مناسب براي مراكز حوزوي

وي افزود: دفتر فني و مهندسي نيز  طراحي،اخذ پروانه، ساخت و نظارت  حوزه هاي  علميه را در سراسر كشور را انجام مي دهد. اين ساخت و سازها نيز با تعامل منطقه اي به وجود آمده  ايجاد مي شود تا با كمك فرمانداري، شهرداري و شوراي شهر خيرين و با استفاده از كمك ها، مساعدت ها و معافيت هاي مالي به راحتي انجام مي شود،  نقشه سازه ، معماري،  برق، تاسيسات و دفتر محاسبات توسط دفتر فني تهيه شده و برخي از پروژه ها براساس استفاده از بند الف تبصره 12 قانون بودجه پنجاه درصد هزينه بناهاي نيمه تمام با تصويب شوراي برنامه ريزي استانها توسط استانداري براساس يك سيكل منظم تعريف شده ارائه مي شود. علاوه بر اين، بين 50 تا 100 ميليون تومان نيز براي ساخت به موسسين و مديران كمك داده مي شود.

طرحهاي جديد براي فضاهاي حوزوي

عبداللهي در ادامه به مهر گفت: در طرح هاي جديد ساختماني واحدهاي خدماتي و خوابگاهها با ظرفيت اتاقها براي 4 تا 5 نفر براي طلاب به عنوان خوابگاه در ابعاد 16 تا 20 متر طراحي شده است و ساختمان خوابگاه داراي سلف سرويس، مهد كودك، حمام و سرويس بهداشتي و رختشويخانه و تخت يك يا چند طبقه است كه اين طرح در شهرستانها و مراكز استانها محروم در اولويت قرار گرفته است .در تهران به توجه به ويژگي خاص خود، با مشكلاتي مواجه هستيم و براي تشويق مديران حتي اعلام شده است كه اگر شخصي زمين مناسبي در تهران براي ساخت حوزه داشته باشد و از شهرداري ها جواز ساخت به عنوان حوزه علميه دريافت كند، علاوه بر كمك مركز به ساخت آن، يك سفر عمره نيز به مديريت مدرسه اهدا خواهد شد.مديريت پشتيباني نيز به شيوه هاي مختلف كمك و حمايت از حوزه ها را با حمايت هاي محسوس و برنامه هاي مخصوص بر عهده دارد، از جمله تجهيز مدارس به طوري كه موج اول تجهيز در سال قبل به پايان رسيده و موج جديد تجهيز از ابتداي سال تحصيلي آغاز مي شود.اين تجهيزات به صورت مداوم درحال نوسازي است و داشتن حداقل هاي آموزشي و رفاهي استاندارد در تمامي حوزه هاي علميه خواهران ضروري اعلام شده است .

كمك هزينه هاي آموزشي

وي افزود: در كنار اين فعاليت، بين 60 تا 80 درصد هزينه تعميراتي مدارس علميه توسط مركز تامين مي شود كه مرحله دوم اين تعميرات تا شهريور ماه سال جاري به پايان مي رسد؛  ارائه بن هاي خريد به ارزش 40 هزار تومان براي  به طلاب به عنوان كمك هزينه تحصيلي كه به 20 هزار طلبه ارائه مي شود از فعاليتهاي ديگر اين مديريت است. ارائه ارزاق رايانه اي به طلاب مانند ديگر دانش پژوهان مراكز عالي  با تعرفه دولتي ، نيز از خدمات ديگر است. در آموزش عالي دولت به هر دانشجو مقطع كارشناسي در علوم انساني 6/1 ميليون تومان و يك دانشجوي فني حدود 2 ميليون تومان هزينه مي كند به عنوان ميانگين 9/1 ميليون تومان هزينه مي شود  تا بعد دولت ومردم بتواند از خدمات آنان در جامعه استفاده كند،  حوزه نيز وظيفه تامين اين نيروهاي عالم و توانمند را برعهده دارد و دولت بايد سهم خود را در تامين اين نيروها بپردازد، در حالي كه براي حوزويان در همين مقطع 300 هزار تومان هزينه پرداخت مي كند.البته ما اصراري بر رساندن اين مبلغ به سطح آموزش عالي نداريم چون مي خواهيم حوزه ماهيت مستقل خود را با تاكيد بر نگاه بهره وري و اصل صرفه جويي حفظ كند.لكن حداقل 50 درصد منبع مذكور مورد انتظار ماست كه اين مبلغ علاوه بر تامين هزينه هاي عمراني و تملك دارايي ها و سرمايه هاي دانشگاه است.

تامين كتابهاي درسي با تخفيف مناسب

وي افزود: كتابهاي درسي طلاب كه يا به صورت آزاد و يا از طريق انتشارات مرتبط با مركز توليد مي شود با بيش از 60 درصد تخفيف به طلاب ارائه مي شود ، و از 10 شهريور ، مجموعه اين كتابها آماده شده و در يك شبكه توزيع ، قبل از آغاز سال جديد تحصيلي  در اختيار طلاب در مدارس قرار مي گيرد.صندوق وام در مدارس به عنوان صندوق رفاه طلاب ايجاد شده است كه مبالغ خوبي به طلاب وام پرداخت مي كند ، در اين صندوق به ميزان مبلغ قرار داده شده توسط مدارس، از طرف اين معاونت  در صندوق واريز مي شود، همچنين در  حال برنامه ريزي براي ايجاد صندوق رفاه اساتيد وكاركنان هستيم.

به گزارش مهر، معاونت مالي و اداري افزود: در كنار اين موارد، به صورت سرانه نيز مبلغي به حوزه هاي پرداخت مي شود تا اين مبلغ بتواند به صورت كمك هزينه مدارس بر مبناي شاخص و سرفصل براي پرداخت حق الزحمه ها، تامين وسايل، هزينه هاي اداري يا  اردوي  و ديگر فعاليتها تعريف مي شود. نياز مدارس بسيار بيشتر از سرانه ماست،  ولي هزينه هاي باقي مانده از محل هاي ديگر مانند كمك خيرين و وجوهات شرعي وتعاملات منطقه اي تامين مي شود.

امضا توافق نامه با مراكز دولتي

وي گفت: توافق نامه هايي با سازمان ملي جوانان ، مركز مشاركت زنان و خانواده و  وزارت آموزش و پرورش با محوريت توسعه معنويت و ارتقاي معنوي جامعه زنان امضا شده است كه انشاء الله نتايج خوبي خواهد داشت.

تامين هزينه برنامه هاي حوزوي

معاونت مالي و اداري مركز مديريت حوزه علميه خواهران افزود: حوزه هاي كه در تحقق و اجراي اولويت هاي اعلام شده از طرف مركز مانند اخذ زمين مناسب، جذب هيات علمي با حداقل سطح سه (كارشناسي ارشد)،برگزاري دوره هاي آموزشي ضمن خدمت، ساماندهي مبلغان، تشكيل كانونهاي فارغ التحصيلان، توسعه مراكز ورزشي ، فرهنگي و اجتماعي ، اردوگاهها؛ صندوقه هاي رفاهي، ستادهاي همياري با مدارس كلاسيك، راه اندازي سيستم اتوماسيون اداري و مالي، برگزاري جشنواره هاي الگوهاي برتر ، تاليف مقالات برتر و پژوهشهاي برگزيده اقدام نمايند، توسط اين معاونت 100 درصد هزينه ها تامين خواهد شد.

همچنين مدير دفتر فن آوري اطلاعات مركز مديريت حوزه علميه خواهران در گفتگو با خبرنگار حوزوي مهر گفت:  اين بخش در ابتداي تاسيس اين مركز، به عنوان مديريت خدمات پژوهشي در زير مجموعه معاونت پژوهش قرار داشت، اما با توجه به انتظار مجموعه مركز و سطح ماموريت هاي تعريف شده بين بخشي و فرابخشي براي اين واحد و با هدف ارائه خدمات بهتر به تمامي اركان مجموعه ، اين واحد از سال 82 به عنوان دفتر فن آوري به عنوان مجموعه اي هم عرض با ساير معاونين ايجاد شد.

- مديريت فن آوري اطلاعات

امكان پخش دروس حوزوي از رسانه ملي 

حجت الاسلام "سيد مهدي حسيني" افزود: در اين مركز تهيه و توليد ابزار ومواد كمك‌ آموزشي از قبيل نوارهاي صوتي، تصويري با استفاده از استوديو كاملا حرفه اي  و تكنيك هاي هنري و جلوه هاي ويژه بصري تهيه مي شود، ايجاد اين امكان بستر مناسبي را براي ارائه دروس فراهم كرده است و برخي از برنامه هاي توليدي توسط اين دفتر نيز در صدا و سيما پخش شده و در صورت تمايل سازمان، امكان ارائه برنامه هاي آموزشي براي دروس حوزوي وجود دارد. امكان پذيرش سفارش براي توليد محصولات آموزشي و فرهنگي براي نهادهاي مختلف دولتي و علمي نيز در اين دفتر فراهم بوده  كه توليد برنامه آموزشي اساتيد معارف اسلامي دانشگاه ها و امور روحانيون سازمان حج از اين گونه اقدامات است.

آموزش غير حضوري مسئوولين و طلاب حوزه هاي علميه

وي گفت: در اين دفتر مجموعه اي صوتي و تصويري براي آموزش مديران و اساتيد مدارس علميه به صورت غير حضوري همراه با برگزاري امتحان،  با درخواست ديگر بخش هاي مركز مانند معاونت آموزش يا شهرستان ها فراهم شده است، براي برنامه هاي جديد نيز طرحنامه هر درخواست  توسط معاونين به  شوراي فن آوري مركز كه با حضور مسئول دفتر فن آوري، مسئول دفتر مدير و نماينده معاونت مرتبط، تشكيل مي شود جهت بررسي ارائه شده و در صورت تصويب اجرايي خواهد شد.

"حسيني" افزود: انتشار ويژه نامه هاي  الكترونيكي موضوعي  حاوي  همايش ها ، كتاب ها، مقالات متنوع  در موضوعاتي مانند فقه و تفسير در دستور كار اين مديريت قرار دارد، كه تاكنون 4 شماره آن آماده شده و دو ماه آينده انتشار خواهد يافت. اين مجموعه  به صورت كاست، فيلم ويدئويي و cd به قيمت تمام شده به مدارس كشور ارسال مي شود، طرح ايجاد كتاب هاي ديجيتال نيز در اين مركز آماده و برخي از عناوين آن نيز توليد شده است كه در حال بررسي مراحل توزيع آن هستيم.

تشكيل دوره هاي ديجيتالي دروس حوزوي

وي افزود: خط توليد محتواي آموزش ديجيتال در اين مركز راه اندازي شده  و از بهمن ماه سال جاري طرح آزمايشي آموزش مجازي وغير رسمي برخي از علوم حوزوي مانند احكام آغاز خواهد شد، اين فعاليت مقدمه فعاليت ايجاد مركز آموزش مجازي و رسمي است كه هم اكنون طرح ايجاد اين دوره ها جهت تصويب به شوراي عالي حوزه ارائه شده است.

مدير دفتر فن آوري اطلاعات مركز مديريت حوزه علميه خواهران گفت: ايجاد و پشتيباني سايت اطلاع رساني مركز نيز در اين دفتر صورت مي گيرد، در سايت جديد كه مراحل نهايي خود را طي كرده و در پاييز امسال به بهره برداري خواهد رسيد، علاوه بر ارائه بيش از 20 نوع بانك اطلاعاتي مانند معرفي حوزه هاي علميه، معرفي پژوهش هاي برتر طلاب خواهر، نزديك به 20 هزار مقاله علمي،  امكان ارائه وبلاگ و پست الكترونيكي به بيش از 200 حوزه علميه خواهران در سراسر كشور فراهم خواهد شد.

ايجاد طرح اتوماسيون اداري

وي افزود: توليد تابلوهاي كمك آموزشي براي طلاب و كارت هاي آموزشي ويژه كودك و نوجوان در موضوعات متنوع مذهبي مانند معارف اسلامي و ائمه معصومين(ع) نيز از اقدامات انجام شده است كه مراحل چاپ كارت ها به همراه دفترچه راهنما در حال انتشار است. برگزاري كلاس هاي رايگان آموزشي تصويري  براي كاركنان دفتر و آموزش رايانه براي مجموعه كاركنان مركز از فعاليت هاي ديگر است، طرح ايجاد سيستم اتوماسيون اداري نيز در دستور كار قرار گرفته است ،  تهيه ، توليد و آموزش نرم افزارهاي مناسب براي اين موضوع مانند نرم افزار جامع مالي و اداري، آمار و پذيرش، از برنامه هاي ديگر اين دفتر است كه به تناسب ضرورت هاي موردنياز هر بخش در مركز مديريت حوزه علميه خواهران برگزار مي شود.