مسئول کارگروه اویونیک ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی گفت: توسعه صنعت اویونیک در ایران به مشارکت فعال شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محسن علوی‌سیرت مسوول کارگروه اویونیک ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص فراهم شدن شرایط توسعه صنعت اویونیک در کشور، گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که در حوزه‌های ساخت زیرسامانه‌ها و سامانه های اویونیکی هواپیما قابلیت‌های مناسبی دارند.

وی افزود: توسعه صنعت اویونیک در ایران به مشارکت فعال شرکتهای دانش بنیان نیازدارد بنابراین تهیه چارچوبی برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان ضروری است در همین راستا و با هدف حمایت بیشتر از شرکتهای دانش بنیان، طرح پیگیری و تسهیلات اخذ گواهینامه های مورد نیاز از سازمان هواپیمایی کشوری برای این شرکت ها ضروری است.

به گفته علوی‌سیرت، حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکتهای دانش بنیان و همکاری سازمان هواپیمایی کشوری برای صدور گواهینامه های مربوطه به عنوان سازمان های تاثیرگذار در این حوزه می‌توانند تضمین ‌کننده رشد و پیشرفت این صنعت باشند.

وی تصریح کرد: امروز در ایران حدود ۶ هزار نفر در بخش تعمیر و نگهداری هواپیما در شرکتهای مختلف مشغول به کار هستند که بخش مهمی از آن در حوزه اویونیک است. 

مسئول کارگروه اویونیک ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی ادامه داد: استفاده از این ظرفیت و به روزرسانی آن، می تواند در بهره مندی کشور از بازار بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی تعمیر و نگهداری هواپیما در جهان موثر باشد. 

وی بیان کرد: ارزش بازار MRO حمل‌ و نقل هوایی تجاری درسال ۲۰۱۴ حدود ۶۲.۱ میلیارد دلار بوده است. تخمین زده می‌شود که این بازار به ارزشی معادل ۹۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد.