عضو هیئت معارف جنگ سپهبد شهید صیاد شیرازی گفت: ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس برای جلوگیری از آفات و آسیب هایی که در کمین وقایع جنگ هستند ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع تاریخ شفاهی دفاع مقدس و آسیب های پیش رو با حضور امیر سرتیپ غلامحسین دربندی از فرماندهان ارتش و عضو هیئت معارف جنگ سپهبد شهید صیاد شیرازی و امیر سرتیپ حسن قربانی مدیر تاریخ شفاهی هیئت معارف جنگ از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای برنامه امیر سرتیپ دربندی گفت: پس از آتش بس جنگ تحمیلی، نقصی در ثبت وقایع جنگ و انتقال آن به نسل جوان ارتش وجود داشت که شهید صیادشیرازی با پایه گذاری هیئت معارف جنگ در دانشگاه افسری امام علی(ع) اقدام به تشریح وقایع جنگ می کردند و تا قبل از شهادت دانشجویان را به مناطق جنگ می بردند و عملیات ها را با حضور فرماندهان آن بررسی می نمودند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس هشت سال از تاریخ این کشور را به خود اختصاص داده، گفت: مقام معظم رهبری نیز دغدغه تحریف و فراموشی تاریخ دفاع مقدس را دارند. تاریخ شفاهی برای جلوگیری از آفات و آسیب هایی که در کمین وقایع جنگ هستند ضروری است.

این فرمانده ارتش به بحث تشکیل موزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: قرار بود برای موزه اصلی که در تهران ساخته می شود بودجه اختصاص پیدا کند. پس از اینکه طرح ها و برنامه ها مشخص شد و کار به قسمت های خوب رسید تخصیص بودجه متوقف شد و پروژه نیمه کاره رها شد.

در ادامه امیر سرتیپ قربانی گفت: بسیاری از رخدادهای تاریخ یک کشور باید ماندگار باشد.بیان این رویدادها که ممکن است به صورت عکس و نوشته باشد و یا در سینه افراد جای داشته باشد همان تاریخ شفاهی است که از گذشته رایج بوده است مانند روایتگری حضرت زینب(س) از واقعه کربلا که سبب جاودانگی آن شد. پنجاه و دو پروژه در سطح نیروهای مسلح برای تاریخ نگاری دفاع مقدس در نظر گرفته شده بود و بودجه ای نیز برای آن برآورد شده بود اما با شروع کار پروژه و پیشرفت کار مشخص شد بودجه کافی نیست و زمان بندی پیش بینی شده به دلیل پیدا شدن مدارک جدید کوتاه بود و به درازا کشید.

مدیر تاریخ شفاهی هیئت معارف جنگ همچنین گفت: در ارتش برای تمام عملیات ها طرح نوشته می شود و جزئیات وظایف یگان ها در آن شرح داده می شود و سپس به صورت دستور ابلاغ می شود و اجرا می شود و عملیات تا پایان و به بار نشستن آن،  شرح داده می شود.

امیر سرتیپ قربانی گفت: کتابی که حاصل تاریخ شفاهی است تنها صرف گفتار نویسنده چاپ نمی شود بلکه هیئت نظارت باید محتوای آن را تایید کند و شدت ، ضعف و صحت اتفاقات و رویدادهای خاطرات باید توسط آنها بررسی شود.