میرشمس الدین فلاح هاشمی گفت: کتاب های ایرانی که در نمایشگاه های بین المللی به نمایش گذاشته می شوند اغلب به سلیقه مسئولان هستند و به دلیل ناکارآمدی غرفه داران استقبال از آنها بسیار کم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع فعالیت اتحادیه های نشر و فرصت های از دست رفته در تعاملات جهانی با حضور میرشمس الدین فلاح هاشمی، عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مسئول موسسه فرهنگی محفل انس از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

فلاح هاشمی در ابتدای این برنامه از عدم اعتماد وزارت ارشاد در تفویض اختیارات به اتحادیه انتقاد کرد و گفت : جای سوال است که چرا در اساسنامه بندی برای تعاملات با ناشران خارجی در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: ایران حضورهای  متعددی در نمایشگاه فرانکفورت و دیگر نمایشگاه های بین المللی داشته است اما دولتی بوده است و خود اتحادیه نقش پررنگی در آن نداشته است.به این معنا که نمایندگان دولت با خرید سلیقه ای چند جلد کتاب در این نمایشگاه ها حضور پیدا می کرده اند و غرفه های ایران به دلیل مسلط نبودن افراد به زبان خارجی و یا نداشتن قدرت تعامل آنها عمدتا خلوت و بدون بازدید کننده بوده است.

مدیر مسئول موسسه فرهنگی محفل انس در ادامه به اختیارات اتحادیه ناشران اشاره کرد و گفت: اگر دولت به این اتحادیه به خصوص  بخشی که مربوط به کتاب و تعاملات خارجی است اختیارات کافی بدهد اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد و بسیاری از موازی کاری ها حذف خواهد شد.

فلاح هاشمی به موضوع واردات کتاب پرداخت و ادامه داد: ما در مورد بیشتر کتاب ها وارد کننده صرف هستیم، به این معنا که ناشر تنها به سلیقه خود اقدام به ترجمه می کند و به نیازهای داخلی و ذائقه مخاطب و رضایت نویسنده بی توجه است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای خارجی تمایل به برقراری ارتباط با ایران دارند، گفت: استقلال ناشران در برقراری تعاملات بین المللی اهمیت زیادی دارد و اتحادیه تنها نماینده کسانی است که نمی توانند در نمایشگاه های بین المللی شرکت کنند.

عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی همچنین گفت: اگر ناشری از طرف ارگان خاصی مورد حمایت قرار بگیرد و کتاب هایش مورد عنایت قرار بگیرد و دیده شود اوضاعش خوب است. ناشر خصوصی مثل کشاورزی است که گندمش را کاشته است و دستش به طلب باران به سمت آسمان است.

فلاح هاشمی در خصوص قانون کپی رایت نیز گفت: قانون کپی رایت باید مطابق با شرایط و اقتضائات فرهنگی کشور باشد و راه را برای تعاملات بین المللی هموار کند.