خرمشهر - مدیرکل گمرک خرمشهر گفت: گمرک با اتخاذ برخی برنامه‌ها، به دنبال اجرای تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، عارف باوی عصر امروز در حاشیه برگزاری همایش «تشریح و تدوین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون امور گمرکی» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این همایش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی که یکی از مصادیق آن مبارزه با قاچاق و اعمال قوانین گمرکی است، برگزار شد.

وی توضیح داد: با توجه به اعمال قوانین جدید مبارزه با قاچاق و قوانین امور گمرکی و رسالت و وظایف ذاتی گمرک که رأس آنها مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، تصمیم گرفته شد که برای از بین بردن اختلاف‌نظر بین تصمیم گیران و سازمان‌ها نظارتی همایشی با هدف رسیدن زودتر به این اهداف با محوریت مبارزه با چاق برگزار شود.

مدیرکل گمرک خرمشهر با یادآور شدن اینکه گمرک با قوانین بسیار داخلی و خارجی و همچنین کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی در ارتباط است، اظهار کرد: این همایش می‌تواند با توجه به پیچیده بودن قوانین در خصوص مقوله قاچاق کالا و ارز، با هدف ایجاد هماهنگی، همدلی و سرعت بخشی به برای رسیدن به این هدف مؤثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه طبق آمارها گمرک از جمله گمرک خرمشهر در جهت جلوگیری از ورود کالای قاچاق و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند، برگزاری جلسات و همایش‌های این‌چنینی را عاملی در توسعه تولید داخل و ایجاد اشتغال دانست.

باوی تعداد پرونده‌های تشکیل شده در خصوص کشفیات قاچاق در سال ۹۵ را کمتر از پنج مورد اعلام کرد و افزود: با این پرونده مطابق با قوانین گمرکی ماده ۱۱۳ قانون برخورد شد و احکام نیز تائید شده است.

مدیرکل گمرک خرمشهر بر کاهش این آمار پس از راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی تأکید کرد و گفت: تشریح و تدوین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون امور گمرکی علاوه بر اینکه توانسته است قاچاق را به حداقل برساند، باعث شده با وجود افزایش نیافتن واردات به گمرک، درآمد گمرک تقریباً ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند و این نشان از درستی صحت سامانه است.

وی به برشماری امتیازات سامانه جامع امور گمرکی پرداخت و مقرون به صرفه بودن آن برای واردکنندگان کالا، عدم نیاز به حضور فیزیکی تجار و سرمایه‌گذاران در گمرک، الکترونیکی شده عملیات و برقراری ارتباط سیستمی با دستگاه‌های مرتبط را از مزایای راه‌اندازی این سامانه برشمرد.

باوی در ادامه به انتقال گمرک خرمشهر به مبادی ورودی منطقه آزاد اروند اشاره و تأکید کرد: قانون ۱۱۳ امور گمرکی و قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز به طور دقیق تعریف شده است و اگر کالایی بدون اظهار ورود و خروج از مبادی گمرک خارج یا وارد شود به معنای قاچاق تلقی می‌شود.

وی افزود: واردات کالاها به منطقه آزاد اروند طبق رویه مناطق آزاد صورت می‌گیرد و موظف هستند نام گمرک و منطقه آزاد را داشته باشند و اخذ تمام مجوزها الزامی است که می‌توانند از این امتیازات در منطقه آزاد اروند همچون سایر مناطق آزاد استفاده کنند اما چنانچه این کالاها بدون اظهارنامه و مجوزهای گمرک از محدوده منطقه آزاد خارج شود، طبق قانون مبارزه با قاچاق، کالای قاچاق تلقی خواهد شد.