اصفهان - دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: یک هزار و ۴۱ میلیون متر مکعب برداشت غیر مجاز از زاینده رود توسط دو استان چهارمحال بختیاری و اصفهان می‌شود.

اسفندیار امینی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد از مقدار آبی که از چم آسمان وارد زاینده رود در اصفهان می‌شود، در طول مسیر رودخانه تا شبکه مروان، پرت و به تالاب گاوخونی هم قطره‌ای نمی رسد.

وی بیان داشت: دلیل این امر برداشت از سفره های زیرزمینی به وسیله چاه های آب داخل حوضه و بردن سطح ایستایی آب های زیرزمینی حوضه به پایین تر از بستر قنوات و رودخانه است در حالی که در طول تاریخ، هر میزان آبی که از چم آسمان وارد حوضه زاینده رود در اصفهان می‌شد، به دلیل ساختار طبیعی حوضه و از طریق قنوات و چشمه سارها و زهکش‌ها و نشتی‌های آب اطراف به رودخانه، آب موجود، چند بار مصرف می شد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: نه تنها هیچ آبی در طول رودخانه کم و یا گم نمی شد بلکه رودخانه زایش آب هم داشت و وجه تسمیه زاینده رود نیز همین بود.

وی اعلام کرد: به طور متوسط حدود یک هزار و ۴۱ میلیون مترمکعب آب در بالادست چم آسمان در دو استان چهارمحال و اصفهان، به طور غیر قانونی و یا بدون مجوز برداشت می شود.

امینی بیان داشت: اگر مشکل جلوگیری از برداشت‌های بالادست چم آسمان را حل کنیم، مانند این است که ۹ بار تونل سوم را اجرا کرده و آب آن را وارد اصفهان کرده ایم.

وی ادامه داد: طبق تابلو منابع و مصارف، تونل سوم قرار است ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد زاینده رود کند، با این وصف یک هزار و ۴۱ میلیون مترمکعب حدودا معادل ۹ تا تونل سوم است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت:‌ اگر با ساماندهی، حفاظت و نظارت بر رودخانه حداقل حتی از ۳۰ درصد برداشت‌های غیرقانونی بالادست چم آسمان، جلوگیری شود، معادل ۳۱۲ میلیون مترمکعب آب به پایین دست اضافه می‌شود.

وی گفت: اگر مجددا قنوات، چشمه ها و نشتی‌های آب به رودخانه، احیا شود معادل چندین تونل آب است که به حوضه زاینده رود انتفال داده شود.