مشهد-قائم مقام بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۹ درصد جمعیت خراسان رضوی دچار دیابت هستند.

به گزارش خبرنگارمهر، کاظم فرهمند صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:هم اکنون شیوع بیماری دیابت در ایران ۱۱ درصد جمعیت است اما این میزان در خراسان رضوی ۹ درصد ساکنان این استان گزارش شده است این در حالی است که بیش از ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند و شایعترین سن ابتلا بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی گزارش شده است.

وی افزود:دیابت که به بیماری شیرین معروف است در صورت بی توجهی و عدم پیشگیری عارضه های بسیار تلخی برای بیمار در پی دارد واین بیماری به دو نوع ارثی و در بین کودکان و نوجوانان و دیابت نوع دوم که از سنین میانسالی آغاز شده تقسیم می شود.

قائم مقام بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: عوارض بیماری دیابت  شامل نارسایی کلیوی، تاری دید و نابینایی، امراض قلبی و عروقی، بیماری لثه و دندانها و قطع پای دیابتی  است. 

ویزیت روزانه بیماران زخم پای دیابتی

همچنین دکتر فاطمه صادقی پور نیز در این جلسه اظهار کرد:کلینیک پای دیابتی که از حدود یک سال پیش در این بیمارستان راه اندازی شده تنها مرکز تخصصی این طیف از بیماران در مرکز، شرق و شمال شرق کشور به شمار می رود.

مدیر بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی مشهد  گفت:در این کلینیک روزانه بیماران دچار زخم پای دیابتی مراجعه و مراقبت های پرستاری و پزشکی مربوطه را دریافت می کنند. بیماران دیابتی توسط پزشکان فوق تخصص عروق، متخصصان ارتوپدی، پزشکان فوق تخصص غدد، متخصان قلب و داخلی ویزیت و آموزش های پرستاری برای مراقبت از پای آنها ارائه می شوند.

صادقی پور تصریح کرد:روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ بیمار با زخم پای دیابت توسط پزشکان مختصص و فوق تخصص در این کلینیک ویزیت می شوند که در برخی از روزها این تعداد تا ۲۵ نفر نیز افزایش می یابد.

وی گفت:طبق تحقیقات انجام شده ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به دیابت در طول عمرشان به عارضه زخم پای دیابت مبتلا می شوند  و زخم های دیابتی در اینگونه بیماران در پاهایشان پدید می آید ولی کمتر از ۱۰ درصد آنها به «آمپوتاسیون»یا قطع پا منجر می شود.