مشهد- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: قیمت پایین دارو نسبت به سایر کشورها باعث قاچاق و خروج دارو از کشور شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عباس اخگری چهارشنبه صبح در جمع خبرنگاران در محل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: از آنجایی که افزایش قیمت در حوزه دارو نسبت به سایر کالاهای اساسی اندک بوده و به دلیل همین قیمت پایین دارو نسبت به سایر کشورها، با پدیده قاچاق معکوس دارو و خروج دارو از کشور مواجه شدیم.

وی افزود: به منظور مقابله با این پدیده اطلاع رسانی‌های لازم در خصوص تخلف خرید و فروش‌های سبدی و خارج از عرف توسط این معاونت صورت پذیرفته و تیم‌های بازرسی این معاونت در بازه‌های زمانی تعیین شده بر تأمین و ارائه خدمات دارویی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش، نظارت و در صورت مشاهده تخلف اقدامات قانونی لازم توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه انجام می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: میانگین افزایش قیمت دارو در سال جاری توسط سازمان غذا و دارو اعلام که این افزایش مشمول تمام اقلام دارویی نشده و در مواردی شاهد ثبات قیمتی و در مواردی نیز در راستای منطقی سازی قیمت با افزایش قیمت عرفی مواجه شدیم.

اخگری تاکید کرد: با توجه به حجم بالای سفر زائران بارگاه رضوی در ایام مختلف سال به مشهد موضوع پیش بینی ذخایر استراتژیک دارو و ملزومات مصرفی جهت مراکز درمانی و داروخانه‌ها با مشارکت بخش خصوصی انجام شده و کمبودی در این بخش نخواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: پزشکان باید با علم به وجود داروهای ژنریک تولید داخل به تجویز نسخه اقدام کنند تا مردم دچار مشکل در تأمین داروهای تجویز شده نشوند.