سومین چاپ کتاب «نوشتار و تفاوت» اثر ژاک دریدا، فیلسوف مشهور فرانسوی و ترجمه عبدالکریم رشیدیان توسط نشر نی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر نی سومین چاپ کتاب «نوشتار و تفاوت» اثر ژاک دریدا و ترجمه عبدالکریم رشیدیان را در ۶۳۲ صفحه و بهای ۸۶ هزار تومان منتشر کرد. چاپ دوم این کتاب در سال ۱۳۹۶ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۵۶ هزار تومان منتشر شده بود. این ترجمه در سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال (سال ۱۳۹۶) به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شده بود.

«نوشتار و تفاوت» مجموعه‌ای از نخستین مقالات دریدا است که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد و در میان آثار او جایگاهی ممتاز دارد. دریدا در هریک از این مقالات، که نوعی سکوی پرتاب شمرده می‌شوند، بعضی درون‌مایه‌های بنیادی و روش‌های کلیدی اندیشمندان بزرگ عصر خویش (روسه، فوکو، ژابس، هوسرل، هایدگر، لویناس، آرتو، فروید، ژرژ باتای، لوی استروس و …) را مورد سنجش قرار می‌دهد.

از خلال این سنجش، خطوط و عناصر شکل‌دهنده فضای اندیشه دریدایی خود را نشان داده و در آثار بعدی او سیمای مشخص‌تری پیدا کنند. کثرت مضامین و اهمیت مسائل مطرح‌شده، شیوه‌ی پرسش‌گری و نقد دریدا در این جستارها زیر بنای تفکر انتقادی اندیشمندی را شکل می‌دهد که برای ماندن آمده بود و تأثیر انکارناپذیرش بر اقلیم فلسفی زمانه‌اش گواه آن بوده است. دریدایی که از نیمه قرن گذشته تا آغازین سال‌های قرن حاضر به داشته‌های فلسفه سخت تاخت و تداوم پیگیری اندیشه‌هایش در آثار دیگران همچنان افق‌های تازه‌ای را جست‌وجو می‌کند.

مترجم در ابتدای مقدمه خود «نوشتار و تفاوت» را مدخل طبیعی دریدا می‌داند و این واجد دو معناست: نخست اینکه دریدا با این متون ورودش به صحنه فلسفه را اعلام کرده بود و دیگر اینکه پژوهنده ژرف نگر و حتی خواننده دقیق دریدا از رهگذر این نخستین نوشته‌های او رهنمودهایی کلیدی برای ادامه کارش به دست خواهد آورد.