سرپرست معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر مشارکت سمن‌های محیط زیستی در فرهنگ سازی مدیریت پسماند گفت: گفتمان محیط زیست باید گفتمان غالب در جامعه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست تخصصی معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی با سازمان‌های مردم نهاد با حضور اسکندر امیدی نیا سرپرست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و علی مریدی مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان، ژیلا مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان، مریم سلطانی سرپرست دفتر پسماند و همچنین جمعی از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در محل سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

امیدی نیا در این نشست گفت: رویکرد اصلی و اولویت سازمان تنویر افکار عمومی آگاهی رسانی به مردم در ساختار مباحث شهروندی بر اساس رویکرد توسعه پایدار است.

امیدی نیا در خصوص گفتمان محیط زیست گفت: گفتمان محیط زیست باید به گفتمان غالب در جامعه توسعه پایدار تبدیل شود، توسعه پایداری که بر مبنای خرد و عقلانیت است نه مباحث تجاری.

وی ادامه داد: مسئله پسماند اولویت اول سازمان و موضوع بسیار مهمی است، در بسیاری از کشورهای دنیا به ازای هر یک دلار هزینه‌ای که برای مدیریت پسماند انجام می‌شود ۱۴ دلار درآمد دارد. همون گونه که آب و خاک و هوا در سلامتی و کیفیت زندگی ما نقش دارند از پسماند نیز نباید غافل شد.

امیدی نیا با اشاره به گذشت ۱۵ سال از تصویب قانون مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۳ گفت: می‌خواهیم بر اساس فرمولاسیون جهانی سیپا (CEPA) جامعه شامل مردم و مسئولین را درخصوص مدیریت پسماند آگاه کنیم.

سرپرست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست گفت: ایران کشوری است که ما در آن زندگی می‌کنیم و شرایط امروزی پسماند حاصل عملکرد فرد فرد ما است و ورود تکنولوژی‌های مختلف بدون فرهنگ سازی و آموزش اختلالات زیادی را به بار می‌آورد.

سرپرست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی افزود: زمانی موفق خواهیم بود که پسماند را با معیشت و اقتصاد مردم گره بزنیم.

در ادامه علی مریدی مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خرسندی از ارتقا سطح مشارکت و تخصص سازمان‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست گفت: یکی از آرزوهای من از گذشته این بود که این نهادها در سطوح تخصصی تصمیم گیری کنند و به کمک سازمان‌های دولتی بیاییند.

وی ادامه داد: در حوزه اطلاع رسانی و هم در حوزه مسائل تخصصی مربوط به مدیریت پسماند، سازمان محیط زیست نیازمند کمک سمن‌ها هستیم.

مریدی در پایان گفت: امسال بودجه مناسبی برای مدیریت پسماند تخصیص یافته و برنامه خوبی هم تدوین شده است که این برنامه را با سمن‌ها مطرح می‌کنیم تا نظرات آنها را هم داشته باشیم. مطالبات مردم باید تخصصی، و بر اساس مستندات باشد وصحت و اجرایی بودن آن زیر سوال نرود.

در پایان این نشست، سازمان‌های مردم نهاد نقطه نظرات و برخی از دستاوردهای در حوزه پسماند ارائه دادند.