کتاب «جامع العلوم فخرالدین رازی» به ترجمه سیدعلی آل داوود، شنبه دوم شهریور ۱۳۹۸ در برنامه «کیمیای کلمات» رادیو فرهنگ نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در برنامه «کیمیای کلمات» بهرام پروین گنابادی، کارشناس مجری این برنامه کتاب «جامع العلوم فخرالدین رازی» ترجمه  سیدعلی آل داوود را نقد و بررسی می‌کند.

جامع العلوم، دانشنامه فارسی فخر رازی است. این اثر در حدود سال ۵۷۰ ق/۱۱۷۵م، تألیف شده و دارای ۶۰ باب یا بخش است که در دو موضوع علوم نقلی شامل دانش‌های دینی و مذهبی وعلوم عقلی و فلسفی که جنبه غیر مذهبی دارند دسته‌بندی شده است. در بخش نخست: فقه، خلاف، تفسیر، وصایا، قرائت قرآن، نحو، عروض، تاریخ و امثال آن آموزش داده می‌شود.

فخر رازی در بخش دوم به تدریس علومی چون تشریح، نورشناسی، طب، بیطره، بزاه، ریاضیات، موسیقی، الهیات، هندسه و امثال آن پرداخته  و در خاتمه در رابطه با علم شطرنج و انواع بازی شامل ۱۵ صورت سخن گفته شده است.

 برنامه کیمیای کلمات کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ به بررسی متون کهن ادب فارسی و پژوهش‌ها و کتاب‌هایی که در زمینه این آثار نگاشته شده، اختصاص دارد. این برنامه به تهیه کنندگی طاهره جولانی و با اجرای نرگس اصفهانی برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.