کتیبه های مکشوفه در محوطه های باستانی ربط سردشت در آذربایجان غربی ، توسط پژوهشکده زبان و گویش سازمان میراث فرهنگی ، مطالعه و ترجمه می شود.

رضا حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر در ارومیه ، تعداد این کتیبه ها را 4 کتیبه عنوان کرد و افزود: این کتیبه ها به خط میخی آشوری نو در ابعاد 34× 34 سانتی متری با ضخامتی در حدود 9 سانتی متر و با خط میخی با لعاب سفید بر روی 9 سانتی متر آجر نقش شده که برای اولین بار در ایران به دست آمده که دو عدد آنها کاملا سالم است.

مسئول هیئت کاوش محوطه باستانی ربط سردشت یادآور شد: در بررسی های اولیه به نظر می رسد متن آجر نوشته ها مربوط به تفکرات مذهبی ساکنان محوطه باستانی ربط بوده و به نام خدایان مورد پرستش ساکنان این محل در دوره یاد شده اشاره دارد و همچنین بر روی یکی دیگر از آجرها نام پادشاه این محل ذکر شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: مطالعه دقیق تر بر روی این آجر ها ادامه دارد که بزودی نتایج آن در نشریات داخلی و خارجی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مسئول هیئت کاوش محوطه باستانی ربط سردشت اظهار امیدوری کرد ، ترجمه این آجرها بتواند دیدگاه روشنی در خصوص باستان شناسی شمال غرب ایران در دوره های مختلف آهن ، در اختیار علاقمندان قرار دهد تا رهگشای بسیاری از زوایای تاریک تاریخ و تمدن این بخش از کشور باشد.

به گزارش مهر ، این کتیبه ها در دومین فصل کاوش در محوطه باستانی ربط سردشت کشف شده است.