قزوین- فرماندار شهرستان آوج گفت: مناطق جنوبی استان قزوین که آوج و آبگرم نیز در آن قرار دارد نیازمند توجه جدی و برخورداری از تشویق های ویژه برای حضور سرمایه گذار و حرکت در مسیر توسعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، نصرت الله علیرضایی در جلسه ستاد توسعه شهرستان آوج که عصر شنبه در استانداری برگزار شد اظهارداشت: شهرستان آوج با دو شهر، دو بخش، ۱۰۰ روستا، ۵ دهستان و ۸۵ دهیاری، تنها شهرستانی است که ۷۵ درصد مردم آن در روستاها و ۲۵ درصد جمعیت در دو شهر زندگی می کنند.

وی بیان کرد: این شهرستان ۱۷.۵ درصد مساحت استان را شامل می شود و با فاصله ۱۲۰ کیلومتری از مرکز استان با استانهای مرکزی، همدان و زنجان همسایه است که ۹۰ درصد آن کوهستانی و ۱۰ درصد آن دشت است.

فرماندار شهرستان آوج تصریح کرد: این شهرستان ۴۳ هزار نفر جمعیت دارد و شغل اصلی مردم کشاورزی، باغبانی و دامداری است و سالانه ۶۰ هزار تن گندم در آن تولید می شود اما سیلو و کارخانه آرد نداریم که مشکل ساز است.

وی بیان کرد: اطلاق عنوان محروم بودن به شهرستان آوج می تواند هم پیامدهای مثبت و هم منفی داشته باشد لذا نباید این کلمه را همیشه بکار ببریم و موجب یاس مردم شویم.

علیرضایی یادآورشد: اگر گفتن کلمه محروم موجب اختصاص اعتبار بیشتر و توجه جدی تر شود می تواند نتیجه بخش باشد اما شاید موجب فرار سرمایه گذار هم بشود لذا بهتر است از عنوان توسعه نیافته و یا کمتر برخوردار برای این شهر استفاده کنیم.

آوج ظرفیت های گردشگری فراوانی دارد

فرماندار شهرستان آوج گفت: وجود ظرفیت های گردشگری مانند غار، برج های خرقان، کاروان سرای شاه عباسی، آبشار،  دریاچه و کوهستان، صخره، تنوع جانوری و گیاهی از قابلیت های این شهرستان است که اگر مورد توجه قرار گیرد می تواند موجب شکوفایی اقتصادی منطقه شود.

وی اظهارداشت: وجود ۳۰ معدن که ۱۵ معدن آن فعال است، می تواند از دیگر توانمندی ها برای شکوفایی منطقه باشد که امیدواریم مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.

علیرضایی یادآورشد: در بخش صنایع تبدیلی و کشاورزی جای کار زیاد است و هنر ما باید جذب سرمایه گذاری برای شکوفا کردن این بخشها باشد.

جنوب استان نیازمند توسعه جدی است

وی بیان کرد: شهرستانهایی که در شمال استان قزوین قرار دارند در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته اند اما بخش جنوبی که آوج در آن قرار دارد از این نگاه ویژه محروم است و کمتر توسعه یافته است.

علیرضایی گفت: باید در این شهرستان حمایت های ویزه و تشویق های قابل توجه داشته باشیم تا سرمایه گذار رغبت حضور در این منطقه را داشته باشد و از استاندار انتظار مساعدت بیشتری داریم.

فرماندار شهرستان آوج بیان کرد: از نظر سازمانی با کمترین نیروی انسانی این شهرستان اداره می شود و هنوز همه ادارات در آن مستقر نشده اند و مردم با مشکل مواجهند.

وی اظهارداشت: از مجموع ۱۰۰ روستای منطقه تعداد ۳۶ روستا هنوز تحت پوشش خدمات آب بهداشتی قرار ندارد و در شش روستا کیفیت آب مطلوب نیست و در ۳۰ روستا مشکل اینترنت داریم و در ۲۰ روستا شبکه استانی هم پوشش ندارد که این مشکلات باید در دستور پیگیری قرار گیرد.

علیرضایی گفت: نداشتن استخر، سالن اجتماعات، از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا رضایت مردم را جلب کنیم.

وی اظهارداشت: از مجموع ۶۶۰ کیلومتر راه روستایی در شهرستان آوج حدود ۵۶۰ کیلومتر آن آسفالت شده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر نیازمند روکش اسفالت است و در این میان ۴۰ طرح تولیدی، کشاورزی و گردشگری با پیشرفت بالای ۶۰ درصد داریم که باید برای تکمیل آن اقدام شود.

فرماندار شهرستان آوج اضافه کرد: اولین پل معلق در غرب کشور را افتتاح کرده ایم اما زیرساخت لازم برای حضور گردشگر را ندارد که باید از سوی دولت برای جذب سرمایه گذار و اجرای طرح های گردشگری حمایت لازم صورت گیرد.

وی بیان کرد: چند طرح بزرگ گردشگری و مجتمع رفاهی در این شهرستان آغاز شده که تاکنون میلیاردها تومان هزینه داشته که تکمیل آنها نیازمند پرداخت تسهیلات مناسب است که امیدواریم پیگیری لازم صورت گیرد.