اردبیل - وزیر ارشاد گفت: تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقتصادی کردن حوزه فرهنگ و هنر و درآمدزایی این بخش در تمامی استان‌های کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس صالحی عصر چهارشنبه در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر استان اردبیل در نگارخانه خطائی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی عنوان کرد: رویکرد اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقتصادی کردن حوزه فرهنگ و هنر در تمامی استان‌های کشور بوده تا با فراگیرسازی شاخه‌های متنوع و فراگیر این بخش به درآمدزایی و روی پای خود ایستادن هنرمندان کمک کرد.

وی افزود: در برخی مواقع سیاستگذاری‌ و آئین نامه نویسی‌های دولتمردان باعث ایجاد مشکل در حوزه اشتغال و تسهیلات بانکی فعالان فرهنگ و هنر می‌شود و باید چنین ردپا و نشانه‌هایی که باعث نگاه نامناسب به حوزه فرهنگ می‌شود، اصلاح گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حمایت‌های گلخانه‌ای و مقطعی در حوزه فرهنگ و هنر کافی نیست، ادامه داد: مسئولان تصمیم ساز باید به حوزه فرهنگ نگاه اقتصادی نیز داشته باشند.

صالحی تغییر نگاه دولتمردان و عموم مردم به حوزه فرهنگ را زمان بر دانست و افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر رویه رو به جلو و مناسبی در خصوص بهره‌مندی از نگاه اقتصادی به حوزه فرهنگ دیده می‌شود تا نشانه‌هایی از این رویکرد را در بخش‌های مختلف اشتغال و صندوق‌های توسعه اقتصادی هنرمندان شاهد شویم.

وی بر لزوم تغییر نگاه دولتمردان در سطح ملی و استانی در قبال موضوعات فرهنگی تاکید کرد و ادامه داد: احداث گذرگاه‌های فرهنگی و هنری در استان‌های مختلف کشور یکی دیگر از گام‌های رو به جلوی مسئولان در مواجهه با پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر نگاه‌های جهانی به اقتصادی کردن فرهنگ و هنر را یادآور شد و ادامه داد: بهره مندی از خلاقیت‌های فرهنگی و هنری در مناسبت‌های مختلف زمینه ساز درآمدزایی و اقتصادی کردن این صنعت خواهد شد تا با یافتن بستر مالی مناسب بسیاری از موانع و مشکلات رفع شود.

صالحی در ادامه گریزی به ادبیات و فرهنگ کهن اردبیل زد و افزود: این استان از سابقه تاریخی چندین هزار ساله فرهنگی برخوردار بوده و یکپارچه کردن ایران اسلامی در دوران صفویه در سایه تبلور فرهنگ غنی مردمان این منطقه رقم خورده است.