شلمچه - نماینده استانداری کرمان در ستاد اربعین خوزستان گفت: از استان کرمان حدود ۱۱۸ هزار و ۷۵۷ نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند که سه هزار و ۸۰۰ نفر از آنان از عراق بازگشته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمود آبادی سه‌شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه در مرز شلمچه با اشاره به مدیریت و هماهنگی بین بخشی برای گسیل امکانات پزشکی به مرز، افزود: ۴۰ موکب را در عراق مستقر کردیم که به صورت روزانه حدود ۶۰ هزار و ۲۸۴ پرس غذا و ۱۷۳ هزار و ۸۴۰ میان وعده را در میان زائران حسینی توزیع می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۶۰ نانوای خانم با استقرار در کربلا نسبت به پخت نان محلی کرمان و سیرجان اقدام می کنند، اظهار کرد: این بانوان به طور روزانه ۱۳۲ هزار و ۶۰۰ قرص نان را میان زائران حسینی توزیع می کنند.

فرماندار سیرجان تصریح کرد: در کنار این امکاناتی که در اختیار داریم، ۷۱۳ چشمه دسشویی و ۵۲۰ دوش حمام احداث کردیم.

محمودآبادی یادآور شد: سه بیمارستان صحرایی را از طریق مرزهای شلمچه و چذابه به عراق منتقل کردیم، حدود ۴۵۰ نفر از نیروهای داوطلب هلال احمر از مسیر ورودی تا انتها در خدمت زائران حسینی هستند و زائران پاکستانی را از ورودی مرز کرمان تا عراق همراهی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه چند موکب در کرمان، ماهان و سیرجان برپا کردیم، گفت: در این مواکب به پاکستانی هایی که از طریق کرمان می خواهند به مرز شلمچه بیایند خدماتی همچون اسکان و تغذیه ارائه می کنیم.

محمودآبادی افزود: سال گذشته حدود ۸۰ هزار زائر خارجی را میزبانی و پذیرایی کردیم که امسال پیش بینی می شود این رقم به ۱۰۰ هزار زائر خارجی برسد.

وی اظهار کرد: ۶۵۰ دستگاه اتوبوس و امکانات ناوگان حمل و نقل جاده ای در استان کرمان داریم که حدود ۵۷۰ دستگاه آن یعنی حدود ۷۰ درصد در جریان حمل و نقل زائران قرار دارند.، ۴۵ دستگاه اتوبوس نیز در کشور عراق برای جابجایی زائران حسینی حاضر هستند.

نماینده استانداری کرمان در ستاد اربعین خوزستان تصریح کرد: سه رام قطار به ظرفیت هر یک ۶۰۰ نفر در تاریخ های ۱۶، ۱۸ و ۲۰ مهرماه به مقصد خرمشهر اعزام کردیم که به طور عمده زائرانی از پاکستان، زاهدان و کرمان بودند.

محمود آبادی با اشاره به اینکه پروازهای هفتگی را با ظرفیت ۲۷۴ نفر داریم، یادآور شد: به طور هفتگی یک پرواز کامل (۲۷۴ نفره) به مقصد نجف داریم.

وی با بیان اینکه دستگاه های مختلف امکانات لازم را در اختیار زائران قرار داده و تجهیزات آتش نشانی، تنظیف و تعمیرگاه اضطراری اتوبوس ها را به عراق منتقل کردیم، گفت: استان کرمان در مجموع به دلیل اینکه مذهبی و با مردمی با تعصب است امسال زائران آن دو برابر شده است.

فرماندار سیرجان با اشاره به اینکه پیش بینی می شود تا یک هفته پس از اربعین امکانات و نیروها در مرز حضور دارند، افزود: زائران زیادی داریم که به طور عمده از طریق مرز زمینی شلمچه به کشور عراق منتقل می شوند.

محمودآبادی با شرح اینکه در مرز شلمچه سه موکب و در مرز چذابه نیز سه موکب داریم، اظهار کرد: عمده موکب های استان کرمان در شهرهای بم، ماهان، باقین و سیرجان در این استان مستقرند.

فرماندار سیرجان با اشاره به حمایت صنایع و بخش خصوصی از ستاد اربعین کرمان گفت: بالغ بر یک هزار نفر درگیر خدمات رسانی به زائران حسینی هستند که ۴۵۰ نفر از آنها را از هلال احمر اعزام کردیم.