علیرضا خمسه معتقد است جشنواره قصه‌گویی را باید از کانون خانواده آغاز کرد تا بتوان به هدف اصلی نزدیک شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا خمسه بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره تاثیر قصه گویی در زندگی امروز گفت: در گذشته با قصه، راه و روش زندگی را به ما آموزش می‌دادند و به زبان امروزی شیوه تفکر را از طریق قصه‌گویی به ما می‌آموختند. این کارکرد همواره می‌تواند مورد لحاظ قرار گیرد و فکر نکنیم حالا که عصر گونه‌گونی همه ابزارهای اطلاعاتی است ما می‌توانیم از کارکرد این پدیده جذاب و موثر برای کودکان و نوجوانان فارغ شویم.

او همچنین در ادامه درباره این که آیا افراد در دوران بزرگسالی نیز به قصه نیاز دارند یا خیر بیان کرد: تمام جذابیت‌های هنر را اگر بخواهیم در تئاتر و سینما، خلاصه کنیم، چهارستون اصلی آن قصه است و همه مقاطع سنی به نوعی مجذوب قصه‌هایی می‌شوند که خوب روایت شوند و با جوهر انسان در ارتباط باشند. قصه صرفا مختص به کودکان نیست و ما همواره با قصه‌ها در هر سن و سالی سر و کار داریم.

وی افزود: نمونه‌اش نقش تاثیرگذار قصه در تئاتر و سینماست؛ منهای ادبیات که خودش دنیای بسیار موثر و جذابی است و تئاتر و سینما هم که از این هنر بهره می‌برند از ذات ادبیات که قصه است نشات می‌گیرد. بدون قصه تئاتر و سینما مفهومی ندارد و اگر قصه‌گویی در اجتماع راه پیدا کند، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود؛ شاید دیپلماسی و سیاست‌گذاری بد ناشی از قصه‌گویی بد باشد.

این بازیگر پیشکسوت درباره تاثیر برگزاری جشنواره و ارتباط مخاطب با قصه اظهار کرد: اگر بخواهیم از این جشنواره پندی بگیریم یا به آن پندی منتقل کنیم، این است که همه چیز از خانواده شروع می‌شود نه آموزش و پرورش و هر پدر و مادری می‌تواند از قصه گویی به عنوان روش تعلیم و تربیت استفاده کند و این روش در دوران ابتدایی استمرار یابد و تبدیل شود به یک بحث جدی ملی در بزرگسالی؛ ما در زمینه‌های دیگر جشنواره‌هایی داریم که همه هدف گذاری‌هایشان به همان چند روز برگزاری خلاصه می‌شود و بعد هم تمام می‌شود. به نظرم اگر جشنواره بخواهد به هدفش برسد باید تلاش کند از اولین رکن آموزش که خانواده است آغاز کند.