مدیر کمپین پیگیری حقوق معلولان، از انتقاد تشکل های معلولان برای عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در صدا و سیما خبر داد.

بهروز مروتی در گفتگو با خبرنگار مهر ، در خصوص نامه جمعی از تشکل های معلولان به صدا و سیما، گفت: سازمان صدا و سیما براساس ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان باید هفته‌ای ۵ ساعت را به برنامه‌های سازمان بهزیستی و تشکلهای مردم نهاد حامی افراد دارای معلولیت اختصاص دهد.

براساس ماده ۲۱ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداقل ۵ ساعت از برنامه‌های خود را در هفته به صورت رایگان در زمان‌های مناسب به برنامه‌های سازمان و تشکلهای مردم نهاد حامی افراد دارای معلولیت به منظور آشنایی مردم با حقوق، توانمندی‌ها و مشکلات این افراد اختصاص دهد و نسبت به زیر نویسی فیلمها و برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما استفاده از رابط ناشنوایان و نیز پخش توصیف شنیداری فیلمها جهت افراد نابینا اقدام کند.

وی افزود: متأسفانه با گذشت دو سال از تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، صدا و سیما این قانون را اجرایی نکرده و به مکاتبات ما نیز پاسخ نمی‌دهد.

مدیر کمپین پیگیری حقوق معلولان تاکید کرد: به همین دلیل تعدادی از انجمن‌های معلولان دست به انتقاد جمعی زده و نامه‌ای را به رئیس سازمان صدا و سیما ارسال کردند.

وی به بخش‌هایی از این نامه اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های جدی فعالان حوزه حقوق افراد دارای معلولیت، ترویج حقوق بزرگترین اقلیت اجتماعی جامعه است. موضوعی که نیازمند دسترسی به ساز و کارها و ابزارهای لازم و متناسب با این مهم است. بی شک صدا و سیما یکی از مهمترین ساز و کارهای لازم در مسیر ترویجگری است. ساز و کاری که عدم بهره جستن از آن از سوی شهروندان دارای معلولیت، بخش بزرگی از جامعه را از این ظرفیت مطلوب برای ترویج گری محروم می‌سازد و البته استفاده از آن نیز مانند شمشیر دو لبه‌ای است که هم می‌تواند؛ صرفاً برنده باشد و هم قابلیت اثر بخشی دارد.