ستاد توسعه علوم شناختی، دومین سمینار ملی زبان‌شناسی شناختی را در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌ کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، دومین سمینار ملی زبان‌شناسی شناختی با هدف توسعه و گسترش هرچه بهتر این مکتب با حضور اساتید متخصص در این رشته با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ششم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

دکتر هانیه یارمند کارشناس ستاد توسعه علوم شناختی گفت: در این رویداد ملی که به مدت یک روز و با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس و موسسه آموزش عالی علوم شناختی ادامه دارد، ۹ تن از اساتید در رابطه با مباحث زبان‌شناسی شناختی و مطالعات دینی، جایگاه زبان‌شناسی شناختی در توانبخشی، مطالعات الکتروفیزیولوژیک فرآیندهای مغزی پردازش زبان، معنی‌شناسی از منظر شناختی و مبحث استعاره در زبان‌شناسی شناختی و همچنین ایده‌پردازی درخصوص مطالعات آزمایشگاهی استعاره سخنرانی می‌کنند. 

وی افزود: اولین سمینار زبان‌شناسی شناختی سال گذشته هم زمان با هفتۀ آگاهی از مغز با حمایت ستاد در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد که با  استقبال گسترده اساتید و دانشجویان از رشته‌های زبان‌شناسی، روانشناسی، فلسفه و دیگر رشته‌ها روبرو شد.

به گفته وی، زبان‌شناسی شناختی یکی از مکاتب نوین زبان‌شناسی است که ریشه در مباحث زبانی مطرح در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ دارد. با وجود اینکه مدت زیادی از عمر زبان‌شناسی شناختی سپری نمی‌شود  اما این مکتب به یکی از مهمترین مکاتب زبان‌شناسی تبدیل شده و توانسته است با علوم دیگر مانند روانشناسی، عصب‌شناسی، هوش مصنوعی و فلسفه تعامل برقرار کند. 

وی یادآور شد: با گسترش علوم شناختی به ویژه از ابتدای قرن ۲۱ در گروه‌های زبان‌شناسی‌، در اکثر دانشگاه‌های معتبر اروپا، امریکا و استرالیا زبان‌شناسی شناختی تدریس می‌شود و در این زمینه پژوهش‌های بسیاری نیز انجام شده است. 

وی گفت: در ایران نیز در حال حاضر در موسسه آموزش عالی علوم شناختی و دانشگاه تربیت مدرس به صورت رسمی با مجوز وزارت علوم در رشته زبان‌شناسی شناختی در مقطع دکتری دانشجو پذیرفته می‌شود و اساتیدی  نیز در دیگر دانشگاه‌ها به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت دارند، همچنین پژوهش‌های متعددی در حوزۀ زبان‌شناسی شناختی در کشورمان صورت گرفته است.