سمینار مجازی «تأثیر گوبلن‌های فرانسوی بر فرش‌های دوره قاجار» باهمراهی باغ موزه نگارستان، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سمینار تخصصی «تأثیر گوبلن‌های فرانسوی بر فرش‌های دوره قاجار» با همراهی باغ موزه نگارستان، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به‌صورت زنده روز ۱۰ اردیبهشت ماه از طریق فضای مجازی با هدف معرفی نمونه‌های موردی به چگونگی و میزان تأثیر طرح و نقش گوبلن‌های فرانسوی بر فرش‌های دوره قاجار برگزار می‌شود.

دوران قاجار با گسترش روابط خارجی، راه اندازی شرکت‌های قالی بافی چند ملیتی و مداخله بیگانگان و سرمایه گذاری در فرش ‏ایران و همچنین ورود نقاشی‌های اروپایی، باسمه‌ها و کارت پستال‌ها و دیگر مصنوعات منقوش اروپایی، توجه ‏بسیاری از هنرمندان و از جمله طراحان فرش و قالی بافان را به نقوش طبیعت گرایانه اروپایی جلب شد.

این‌میان نقش‌های گوبلن‌های فرانسوی نیز از موضوعات فرش دوره قاجار، خصوصاً فرش کرمان شد. این‌تأثیرپذیری در دوره قاجار، آثاری به‌جا ‏گذاشته که اینک زینت بخش بسیاری از موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی ایران و جهان است.

محور سخنرانی‌ این‌سمینار، بر اساس تحقیق میدانی و کتابخانه‌ای به روش توصیفی‌تحلیلی و مبتنی بر بخشی از پایان‌نامه کارشناسی ‏ارشد آفرین امامی و دیگر منابع مطالعاتی پژوهشگران حوزه فرش گردآوری شده است.‏