نویسنده کتاب طلبه‌تمدن‌گرا گفت: بی‌شک طلبه‌های تمدن‌گرا رسالتی بزرگ‌تر و اثری عمیق‌تر در دنیای امروزشان خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین کتاب با موضوع طلبه‌تمدن‌گرا در کانون اندیشه جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی پژوهشگر و نویسنده به رشته تحریر درآمد.

وی در مورد برخی ویژگی‌های این تحقیق گفت: این تحقیق، اثری ترویجی برای طلاب است که شاخص‌ها و ویژگی‌های تمدنی در زیست و هویت طلبگی را بدانند و چه بسا آن را در سیره و سلوک خود پیاده کنند. بی‌شک طلبه‌های تمدن‌گرا رسالتی بزرگ‌تر و اثری عمیق‌تر در دنیای امروزشان خواهند داشت.

بابایی افزود: اهمیت موضوع از آن رو است که طلبه‌ها به رغم انگیزه‌های ایمانی و انقلابی خود و به رغم رشد و ترقیِ جهانی برخی از آنها، تصویر و تعریف روشنی از طلبۀ تمدن‌گرا ندارند و این موضوع اساساً در جایی و یا در نوشته و کتابی برای آنها ترسیم نشده است. چنین کتابی می‌تواند زمینه‌ای باشد برای تدریس این قبیل از مقولات در نظام آموزشی حوزه‌ها و برای نهادینه کردن این شاخص‌ها در نظام تربیتی طلاب علوم دینی.

وی در مورد رویکردهای کلی این اثر اظهارکرد: رویکرد کلی این نوشته تمدنی بوده و تلاش کرده برخی از شاخص‌ها و ویژگی‌های تمدنی که مناسب زیست طلبگی است را بیان کند و آن را بر عالم طلبگی تطبیق نماید. محورهای بحث در این کتاب ذکر شاخص‌های مدرن و شاخص‌های قرآنی در موضوع تمدن و آنگاه فهرست و توضیح شاخص‌های رویکرد تمدنی و بینش تمدنی در طلبه‌های تمدن‌گراست. علاوه بر ذکر این شاخص‌ها، به محورهای ذیل هم اشاره شده است: تفسیر تمدنی از مقولات دینی، تفسیر الهیاتی از امور تمدنی، رویکرد تمدنی در میان علمای اسلام (نمونه‌ها)، تمدن اسلامی و حوزۀ علمیه، حوزۀ علمیۀ معاصر و مؤلفه‌های تمدنی آن، چالش‌ها برای طلبه‌های تمدن‌گرا.

رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد ویژگی شاخص و مزیت‌های نسبی این اثر تصریح کرد: هرچند در مورد حوزه و روحانیت و همین طور هویت صنفی روحانیت و زیست طلبگی کتاب‌هایی نوشته شده است، ولی در مورد طلبه تمدنی و معنای و شاخص‌های به نظر می‌رسد این نخستین کتابی است که می‌تواند زمینه را برای تألیف کتاب‌های بهتر و مؤثرتر فراهم کند. با عنایت به توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری به نگرش تمدنی و استقبال طلبه‌های انقلابی در حوزه‌ها از مباحث تمدنی پیش‌بینی می‌شود که این اثر مورد استقبال خوبی قرار گیرد. انشاالله.