ایل راههای عشایری استان چهارمحال و بختیاری نه تنها از ارتفاعات صعبالعبور و پرمخاطره گذر میکند بلکه با چالش عبور از رودخانههای خروشان نیز همراه هست. طبق سنت دیرینه عشایر بختیاری، عبور از رودخانه با بَلَم (یا به گفته اهالی گزستان "سینی") انجام میشود. بلم از چندین مشک باد شده که با طناب و چوبهایی بهم متصل شده، ساخته میشود. یک نفر نیز مسئول هدایت آن است که با پا زدن در آب، بر جریان رودخانه غلبه میکند. در محدوده روستای گزستان بازفت ، که عرض رودخانه بیشتر و جریان آب آرام تر است، بلم داری به یک شغل و منبع درآمد برای روستائیان تبدیلشده است. بلم داران، بار و بنه ، زنان، کودکان، سالخوردگان ایل و چهارپایان بزرگ را که قادر به عبور از ایل راه صعب العبور خداآفرین نیستند، از عرض رودخانه عبور میدهند.
عشایر در آن سوی رودخانه در حال آماده شدن برای عبور از عرض رودخانه هستند
چهارپایان با شنا کردن از عرض رودخانه عبور می کند
بلم دار به همراه یکی از عشایر در حال حمل بلم برای عبور آن از رودخانه هستند
مشک ها را باید مرتبا و به میزان متناسب باد کرد تا تعادل بلم روی آب بر هم نخورد
بلم دار در حال حمل بلم برای عبور از عرض رودخانه
زنان ایل به سمت حاشیه رودخانه در حال حرکت هستند
بار و بنه عشایر به همراه دام های تازه متولد شده به این سوی رودخانه انتقال داده شده اند
بلم در حال نزدیک شدن به این سوی رودخانه است
عشایر بار و بنه خود را بر روی بلم جاسازی می کنند
عشایر با بلم در حال عبور از عرض رودخانه هستند
افراد ایل و بار و بنه به این سوی رودخانه منتقل شده اند
عشایر با بلم در حال عبور از عرض رودخانه هستند
وقتی بلم به حاشیه رود می رسد با کمک افرادی که در ساحل هستند متوقف می شود
دختربچه ای از اهالی روستا در حال کمک کردن به عموی خود برای حمل جفتی است
عشایر در حال پیاده شدن از بلم هستند
عشایر در حال پیاده شدن از بلم هستند
بلم دار برای چندمین بار بلم را به منطقه مورد نظر برای عبور از رودخانه حمل می کند
تعدادی از اعضای خانواده و بار بنه آنها به این سوی رودخانه انتقال داده شده اند و خسته از مسیر طولانی کوچ، منتظر بقیه افراد هستند
در ساعات پایانی روز بلم دار خسته از فعالیت بسیار در حاشیه رود ایستاده و منتظر است تا قدری بلم خشک شود
بلم دار در حال آماده کردن بلم برای حرکت است
یک روز پر تلاطم دیگرنیز برای بلم داران سپری شده است و رودخانه خالی از هیاهو شده است. با طلوع خورشید و رسیدن گروهی دیگر از عشایر،باز هم بلم داران فعالیت خود را آغاز می کنند
افراد سالخورده، زنان و کودکان به همراه بار و بنه و چهارپایان بزرگ مجبورند از بقیه اعضای ایل و گله جدا شوند و با پیمودن مسیر مضاعفی در امتداد رود، به روستای گزستان برسند تا بتوانند با بلم از رودخانه عبور کنند و دوباره به ایل بپیوندند
رودخانه در نزدیکی روستای گزستان عریض و آرام تر می شود و عشایر با بلم از این منطقه از عرض رودخانه عبور می کنند
افراد سالخورده، زنان و کودکان به همراه بار و بنه و چهارپایان بزرگ مجبورند از بقیه اعضای ایل و گله جدا شوند و با پیمودن مسیر مضاعفی در امتداد رود، به روستای گزستان برسند تا بتوانند با بلم از رودخانه عبور کنند و دوباره به ایل بپیوندند
پس از عبور از رودخانه افراد ایل به همراه چهارپایان و بارو بنه خود به باقی اعضای ایل و گله می پیوندند
اگرچه بلم ها وزن زیادی دارند، بلم داران ده ها مرتبه آن را جابه جا می کنند
یکی از عشایر در حال گرفتن فال برای بلم دار است
یکی از عشایر در حال گرفتن فال برای بلم دار است
چهارپایان که خود قادر به شنا کردن هستند از عرض رودخانه عبور می کنند
اگرچه چهارپایان شنا کردن را به طور غریزی بلدند اما به خاطر ترس از آب از این کار امتناع می کنند، در این موارد یک نفر با جفتی آن ها را از رودخانه عبور می دهد
یکی از بزغاله ها در کنار وسایل دیگر در حاشیه رودخانه گذاشته شده است
یکی از جوانان ایل با زنان و کودکان همراه شده است. تفنگ جایگاه خاصی در فرهنگ عشایر بختیاری دارد.