زنجان-استاندار زنجان گفت: موانع پیش روی فعالان حوزه معدن باید احصا و برای حل آن‌ها تلاش شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، فتح‌الله حقیقی در جلسه شورای معادن استان زنجان اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم، معادن از نظر اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات، نقش مهم و اثرگذاری در تحقق جهش تولید دارد و برای رونق گرفتن معادن و ایفای نقش آن‌ها در تحقق جهش تولید باید چند اقدام اساسی و عملیاتی انجام شود.

این مسئول با اشاره به راهکارهای عملیاتی شدن رونق معادن، ادامه داد: اهداف عملیاتی برای فعالیت معادن باید مشخص و برابر آن تصمیم‌گیری و بر اساس تصمیمات اقدام شود.

وی افزود: اقدام مهم بعدی که باید در استان مورد توجه قرار گیرد، تعیین تکلیف معادن تعطیل است. همچنین موانع پیش‌روی فعالان حوزه معدن نیز باید احصا و برای حل آن‌ها تلاش شود و آن‌هایی که در استان حل نمی‌شوند از طریق مسئولان کشوری، پیگیری و مرتفع شوند.

حقیقی تصریح کرد: انتظار از حوزه معادن استان زیاد است و افزایش فعالیت معادن، خروج معادن از رکود، فعال کردن معادن خرد و کوچک و نیز استفاده از مجریان حوزه معدن در کنار نظرات کارشناسی برای رفع موانع معادن استان ضروری است.

استاندار زنجان یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در ارتباط با معادن در سال گذشته پیگیری شد و امسال به نتیجه رسید، تعیین تکلیف پسماندهای روی بود که مالکیت آن با رای دستگاه قضایی به تملک دولت درآمد و موضوع اصلی در به نتیجه رسیدن تعیین تکلیف پسماند روی، تخلیه پسماندها است که برای این کار باید به دنبال روش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت باشیم.

حقیقی با بیان اینکه آنچه که در مورد بازنگشتن حقوق دولتی معادن به استان گفته می‌شود، درست نیست، عنوان کرد: حقوق دولتی معادن استان‌ها به حساب‌های ملی واریز می‌شود که حقوق معادن استان زنجان، برگشت داده نشده و این موضوع باید از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود. باید پیگیری و درخواست شود تا حقوق دولتی معادن استان زنجان که یکی از استان‌های معدنی کشور است، برگشت داده شود.