تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴

دیزل ژنراتور دستگاهی برای تولید برق است و از طریق موتوری که از سوخت دیزل نیرو می‌گیرد، به کار می‌افتد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، دیزل ژنراتور از یک ژنراتور و یک موتور دیزلی تشکیل شده و برای تولید برق از این دستگاه استفاده می‌کند. شرکت کاشانی نماینده دیزل ژنراتور ولوو در ایران می‌باشد.

دیزل ژنراتورها در سه نوع بنزینی، گازوئیلی و دیزلی طراحی و تولید می‌شوند. در حقیقت می‌توان گفت دیزل ژنراتورها مجموعه‌ای از دستگاه‌ها برای تولید برق هستند و از گازوئیل برای به راه انداختن آنها استفاده می‌شود. دیزل ژنراتور در واقع همان موتور برق است و در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیزل ژنراتورها در مواقع مختلفی از جمله زمانی که برق به طور موقت قطع می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشترین کاربرد دیزل ژنراتورها در زمان قطعی برق است، ولی با این وجود بعضی از دیزل ژنراتورها به طور دائم مشغول به کار هستند و برای مصارف دائمی از آنها استفاده می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت دیزل ژنراتورها با توجه به توانی که برای تولید برق دارند، در ابعاد و اندازه‌های مختلفی طراحی می‌شوند. بعضی از دیزل ژنراتورها قادر هستند تا ۲۵۰ ولت آمپر برق تولید کنند. از این نوع دیزل ژنراتورها برای تولید برق اضطراری استفاده می‌شود.

همچنین می‌توان در زمان اوج مصرف برق نیز می‌توان از این دیزل ژنراتورها استفاده کرد. بعضی از دیزل ژنراتورها کوچک بوده و توانایی تولید آمپر بالاتر از ۲۰۰ ولت را ندارند، این نوع دیزل ژنراتور بیشتر در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تامین کردن برق روشنایی و همچنین برای نیروی محرکه وسایل نقلیه بزرگ مانند کشتی‌ها نیز از دیزل ژنراتور استفاده می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور

به طور کلی دیزل ژنراتورها متشکل از دستگاه‌های اصلی و جانبی هستند. یکی از اصلی‌ترین قطعات اصلی دیزل ژنراتور، موتور دیزل ژنراتور است. این موتور، موجب به حرکت درآمدن ژنراتور شده و آن را به کار می‌اندازد. موتور دیزل ژنراتور نقش مهمی در انتخاب و خرید آن ایفا می‌کند به همین دلیل در هنگام خرید این دستگاه باید دقت زیادی به توان الکتریکی آن کرد. حجم محفظه سوخت و همچنین میزان صدای موتور از عواملی مهم دیگر در انتخاب دیزل ژنراتور هستند.

دستگاه اصلی دیگر، ژنراتور است که در اثر چرخش، تولید برق می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت ژنراتور، انرژی اولیه خود را از موتور به دست می‌آورد و به این روش برق تولید می‌کند. کوپله دیزل ژنراتور و شاسی از قطعات دیگر دیژل ژنراتور بوده و موتور را به ژنراتور متصل می‌کنند. مخزن سوخت ژنراتور از بخش‌هایی است که سوخت دیزل ژنراتور وارد آن می‌شود و حجم این مخزن با توجه به نوع دیزل ژنراتور قابل تغییر است. به عنوان نمونه دیزل ژنراتورهایی که توانی در حدود ۵۰ کیلو ولت آمپر دارند، تقریباً ۹۰۰ لیتر حجم داشته و قادر است به مدت ۸ ساعت فعالیت کند.

سیستم خنک کننده یکی دیگر از اجزای مهم دیزل ژنراتوربوده و نقش بسیار مهمی در عملکرد دیزل ژنراتور ایفا می‌کند. اگر دستگاه دیزل ژنراتور به طور ناگهانی داغ شود، ممکن است قطعات آن آسیب ببینند به همین دلیل در این دستگاه از سیستم خنک کننده استفاده می‌شود. برای خنک کردن دیزل ژنراتور، در بعضی از دستگاه‌ها از مایع و در برخی دیگر از آنها روغن استفاده می‌شود. رگولاتور ولتاژ نیز از قطعاتی است که ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور را تنظیم می‌کند همچنین دیزل ژنراتور دارای نوعی برد بوده که از قطعات جانبی محسوب می‌شود. این برد در زمان قطع شدن برق، به طور اتومات روشن شده و مانع از به کار افتادن دستگاه می‌شود.

در حقیقت می‌توان گفت دیزل ژنراتورها اجزای مکانیکی زیادی دارند که این اجزا باید به طور دائم مشغول به کار باشند. برای کارایی و عملکرد بهتر این اجزاء، بهتر است آنها را به موقع روغن کاری کرد. روغنی که برای دستگاه دیزل ژنراتور استفاده می‌شود باید بعد از ۱۰ ساعت کار مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعویض شود. معمولاً روغن این دستگاه باید به طور متوسط بعد از ۵۰۰ ساعت کار، تعویض شود. از دیگر قسمت‌های مهم دیزل ژنراتور، کانوپی است. کانوپی دیزل ژنراتور در واقع محفظه‌ای است که به خاطر داشتن عایق بندی صوتی، صدای دیزل ژنراتور را کاهش داده و از آلودگی صوتی جلوگیری می‌کند.

با توجه به اینکه کانوپی برای حفظ و نگهداری از دیزل ژنراتور ساخته می‌شود، باید در برابر گرما مقاومت داشته باشد. دیزل ژنراتورها در هنگام کار سر و صدای زیادی ایجاد و آلودگی صوتی زیادی تولید می‌کنند، به همین دلیل استفاده از کانوپی در دیزل ژنراتورها امری مهم و ضروری است. کانوپی دیزل ژنراتور علاوه بر کم کردن سرو صدا، در مقابل گرد و غبار و همچنین سرما و گرما نیز از دیزل ژنراتور محافظت می‌کند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.