زنجان-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از تولید بیش از هشت هزار تن مس در استان زنجان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر ارجمند گفت: صنعت مس بیش از هزار و ۵۰۰ سال در استان زنجان قدمت دارد، این استان یک هزار و ۲۵۰ کارگاه مسگری دارد که بیش از هشت هزار تن مس در استان تولید می کنند.

وی افزود: کارگاه‌های صنایع‌دستی استان فعالیت می‌کنند وهر چند تولیدات در شرایط کنونی با حجم کمی صورت می‌گیرد و صنعت مس بیشترین خسارت از کرونا را دیده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: نبود واحدهای فرآوری مس مهمترین بخش افزایش بهره وری است و فعال شدن معادن مس کلید حل مشکل مسگر زنجانی باشد. فروش صنایع‌دستی به‌ویژه مس به صورت فصلی است و در ایام عید و فصل تابستان شاهد پیک استقبال از تولیدات در این عرصه هستیم، اما شرایط کرونایی باعث شد تا فروش این تولیدات کاهش پیدا کند.

ارجمند افزود: مسگری یکی از رشته‌های صنایع دستی اصیل و بومی استان زنجان است که قدمت زیادی دارد و مس و ظروف مسی طی سالیان دراز جایگاه بالایی در صنایع دستی استان داشته و یکی از شناخته شده‌ترین محصولات صنایع دستی استان در بین مردم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان ادامه داد: بر لزوم برند سازی مس زنجان اشاره کرد و گفت: مس استان به صورت سنتی تولید می شود و این امر باعث شده در کشور مطرح باشد. تمام کارگاههای بزرگ مسگری زنجان با برندهای ثبت شده فروش مس خود را انجام می دهند.