نشست هم اندیشی خلق شخصیت کاپی به عنوان نماد سازمان مدیریت پسماند در بحث آموزش به کودکان با حضور مرضیه برومند کارگردان و صداپیشه عروسکی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه برومند کارگردان و صداپیشه عروسکی، در نشست هم اندیشی خلق شخصیت «کاپی» گفت: اگر فیلمنامه خوب و مناسب نوشته شود، صدا پیشه حرفه‌ای انتخاب کنید و کارگردانی مطلوب داشته باشید قطعاً این شخصیت جای خودش را باز می‌کند.

کارگردان مجموعه عروسکی شهر موش‌ها با تاکید بر این مطلب که کار فرهنگی زمان بر است، عنوان کرد: مشکل اصلی من با سازمان‌ها این است که برنامه‌ریزی بلندمدت نمی‌کنند و برنامه کوتاه مدتشان هم برای یک ماه و دو ماه است. با این زمان نه می‌شود فرهنگ سازی کرد و نه المان یا عروسک را بین بچه‌ها برد.

وی با اشاره به شکل عروسک کاپی و شباهت آن به دانه و گیاه افزود: برای اینکه کاپی اثرگذار باشد باید این شخصیت بین بچه‌ها برود و جا باز کند تا بتواند حرفش را بزند.

برومند با بیان این مطلب که محیط زیست و کاهش تولید پسماند از دغدغه‌های من است و این موضوع را در بسیاری از فیلم‌هایم آورده‌ام، افزود: هم بحث آموزش در این زمینه بسیار مهم است و هم تولید محتوا برای جامعه هدف اصلی که کودکان و نوجوانان هستند.

این کارگردان تاکید کرد: مردم نیاز به آموزش دارند و این موضوع باید با استفاده از ابزارهای مختلف در آنها نهادینه شود و قطعاً خلق عروسک و دیگر تولیدات فرهنگی می‌تواند بسیار مؤثر و قابل توجه باشد.

کارگردان مجموعه مربای شیرین با تاکید بر اینکه کاپی در مجموع عروسکی قابل قبولی است، گفت: این عروسک باید با یک رونمایی درست و برنامه‌ریزی شده حضور خودش را اعلام کند و با بهره‌گیری از همه زمینه‌های مؤثر بتواند جای خودش را باز کرده و پیام‌ها و خواسته‌هایش را همه گیر کند.

می‌خواهیم کاپی دغدغه‌های ما را بگوید

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نیز در این نشست گفت: تمرکز کشورهای پیشرفته دنیا در بحث مدیریت پسماند، بحث کاهش پسماند است که ضروری بود ما هم برای تحقق این موضوع برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: با توجه به همین نگرش ما طرح کاپ (کاهش پسماند) را برنامه‌ریزی و اجرا و برای تحقق آن تلاش کردیم بحث‌های آموزشی و فرهنگی ویژه‌ای ببینیم.

علیپور ادامه داد: خود عروسک شبیه درخت طراحی شده است، سبز رنگ است و المان‌های طرح کاپ و بازیافت را دارد که باید کم کم بالنده شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: کاپی حاصل هم فکری و همراهی تیمی کارآمد است و بر اساس نظرات جمعی به الگویی رسیدیم که حاصل آن عروسک کاپی است.

علیپور با بیان این مطلب که طرح کاپ ۶ مرحله دارد، افزود: برای تحقق کامل طرح کاپ نیاز به حضور و همراهی هنرمندان داریم و می‌خواهیم بسیاری از حرف‌ها و دغدغه‌ها از طریق این عروسک به مخاطبان کودک و نوجوان زده شود.

تاکید بر آموزش مدیریت پسماند به کودکان

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند نیز در این نشست گفت: سازمان مدیریت پسماند در راستای برنامه‌ریزی و پیاده سازی طرح کاهش پسماندها (کاپ) تصمیم گرفت تا با استفاده از دانش تخصصی شرکت‌های بومی در حوزه گرافیک و افزایش اثربخشی فرایندهای آموزش، نسبت به استانداردسازی شخصیت‌های کارتونی، نمادها و لوگوها و سایر امور گرافیکی مرتبط با سازمان اقدام کند.

رجایی ادامه داد: در همین راستا و با لحاظ نظرات خبرگان حوزه مدیریت پسماند و هنر، گرافیک و انیمشین شخصیت کارتونی جدیدی به نام «کاپی» برای طرح کاپ طراحی شد که در طراحی این شخصیت کارتونی به موضوع محیط زیست و همچنین تناسب و همخوانی ظاهری و گرافیکی شخصیت با لوگوی طرح کاپ توجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند مصمم است با بهره‌گیری از شخصیت کارتونی و عروسکی کاپی در قالب مجموعه‌های انیمیشنی، کلیپ و برنامه‌های تلویزیونی و… نسبت به آموزش، اطلاع رسانی و انتقال نکات و مفاهیم مهم و کاربردی مدیریت پسماند به گروه‌های مخاطب شهروندی به ویژه کودکان و دانش آموزان اقدام کند.