رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد:نهاد نباید صرفاً به رویکرد فرهنگی در فضای آموزش عالی کشور اکتفا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مصطفی رستمی در نشست سراسری و مجازی مسئولان دفاتر نهاد و مدیران گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها که به صورت مجازی برگزار شد خطاب به مسئولان دفاتر نهاد و مدیران گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها گفت: مخاطبین ما که از اساتید، نخبگان دانشگاهی و جوانان تشکیل می‌شود شاید مهمترین مخاطبینی باشند که در یک جامعه گرد هم قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: ما در فضای مخاطب و فضای دانشگاهی شاهد یک تغییرات قابل توجه‌ای هستیم که این ایجاب می‌کند که با این تغییرات هماهنگ باشیم، در حال حاضر عملاً جریان ترویج ابهام، شبهه نسبت به مبانی و اصول اعتقادی چه در حوزه باورهای دینی و چه در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی گسترده است، موضوع زیر سوال بردن اصول و عدل الهی به واسطه شبهاتی مطرح می‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در حوزه‌های اجتماعی تلاش‌هایی برای کاهش سرمایه‌های اجتماعی نظام و سرمایه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد از طرفی نیز شاهد تغییر و تحولاتی در حوزه‌های عاطفی و احساسی هستیم، موضوع نا امیدی القایی بخش زیادی از مخاطبان ما را کم یا زیاد مورد هجمه خود قرار داده است، گاهی مواقع احساس پوچ گرایی و میل به انزواطلبی و اضطراب و نگرانی مخاطبان ما را دامن گیر خود می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه‌های رفتاری مانند ارتباطات انسان‌ها، روابط خانوادگی، حوزه علمی و آموزشی سبک زندگی، غرق شدن در فضای مجازی در بحث میزان صبر، بردباری و تاب آوری و بحث‌های مربوط به همدلی و نوع دوستی و حوزه آسیب اجتماعی شاهد تغییراتی هستیم و البته اینکه به آسیب‌ها اشاره می‌کنیم به این معنی نیست که جامع متلاشی شده است بلکه یادآوری می‌کنیم مسئولیت‌ها در این حوزه و ورود به مسائل روشن‌تر و جدی تر شود.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: نهاد نباید صرفاً به رویکرد فرهنگی در فضای آموزش عالی کشور اکتفا کند، یکی از نواقصی که در فضای تربیتی، آموزشی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش وجود دارد این است که حوزه‌های مربوط به حوزه‌های معرفتی، دینی و حوزه‌های باورها و اعتقادات در قالب فوق برنامه دانشگاه‌ها قرار داده شده است.

حجت الاسلام رستمی افزود: این در حالی است که ما معتقدیم خروجی فضای آموزش عالی باید یک انسان تحصیل کرده، باورمند و متدین باشد و حال اگر موضوع تقوا، نماز و دین به عنوان فوق برنامه تلقی شود، ارزیابی خروجی دانشگاه بر اساس عملکرد مجموعه و برنامه اصلی خود دانشگاه است و این برنامه‌های فرهنگی نقشی در ارزیابی توفیق دانشگاه نداشته‌اند.

وی به سند دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: سند دانشگاه اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شده، دانشگاهی اسلامیاست که آموزش، پژوهش، مدیریت و فرهنگ آن نیز اسلامی باشد و رویکرد نهاد این است که علاوه بر مباحث فرهنگی در بحث آموزش، پژوهش و مدیریت دانشگاه هم به دنبال اجرای سند باشد تا خروجی آن دانشگاه اسلامی شود.

وی ادامه داد: در بخش آموزش برنامه نهاد استفاده از تمام ظرفیت آموزش برای رسیدن به اهداف سند دانشگاه اسلامی است و در این بخش به اخلاق حرفه‌ای اساتید، آداب تعلیم و تدریس توجه می‌شود.

رئیس نها د نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در بخش پژوهشی به تحقق نظام پژوهشی سند دانشگاهی، رشد و نشاط علمی دانشگاه‌ها، نظارت بر پایان نامه‌ها در راستای نیازهای جامعه، ارتباط بین دانشگاه و حوزه و ترویج اخلاق علمی توجه شده است.

وی افزود: در حوزه نظام مدیریتی نیز به حس روحیه اخلاقی و معنوی مدیران و تحقق ارزش‌های اسلامی در جریان مدیرتی دانشگاه در کنار فعالیت‌های فرهنگی توجه شده است.