رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا در نشست روز پاسداشت زبان فارسی گفت: فردوسی با سرودن اشعار حماسی در احیای زبان فارسی، حفظ یک پارچگی فرهنگی، ادبی، سیاسی و دینی ایران نقش مهمی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا، همزمان با «روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی» برای معرفی پیام‌ها، آموزه‌ها و میراث انسان ساز بزرگ‌ترین حماسه سرای تاریخ ایران با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و دبیران و معلم‌های رشته‌های فرهنگ و ادب مراکز مختلف علمی و آموزشی کامپالا نشست ویژه‌ای در محل نمایندگی فرهنگی برگزار شد.

در حاشیه این‌نشست مجموعه‌ای از کتاب‌های شاهنامه فردوسی، شاهکارهای مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی، مثنوی معنوی – شمس تبریزی، رباعیات حکیم عمر خیام، دیوان اشعار رودکی، شاهکارهای اشعار فارسی از رودکی تا شهریار، شاهکارهای سعدی، دیوان پروین اعتصامی، دیوان اشعار و غزلیات امام خمینی (ره) و… به همراه کتاب‌های ایران شناسی، عمدتاً به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه‌، به نمایش گذاشته شده و توجه شرکت کنندگان در نشست را به خود جلب کرده بود.

عمر موسی موبیرو، دبیر مدرسه اسلامی لوگازی کامپالا و مجری تلویزیون اس.تی.وی اوگاندا در سخنانی با اشاره به جایگاه بین المللی فردوسی ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی از برگزاری این نشست گفت: آنچه که این شاعر بزرگ ایرانی از خود به جا گذشته است برای جامعه اوگاندا نیز مفید بوده و راه ها حل بسیاری از چالش‌ها و مشکلات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه فردوسی به عنوان الگو برای سایر ملت‌ها در حفظ و حراست زبان فارسی نقش حیاتی داشته است به توضیح جایگاه مهم شاعران، ادیبان و نویسندگان اوگاندا در انتقال زبان‌های بومی، فرهنگ و میراث سازنده آفریقایی و جلوگیری از هجوم فرهنگی بیگانگان به جوانان و نسل های آینده، پرداخت.

محمدرضا قزلسفلی رایزن فرهنگی ایران در کامپالا هم در این نشست با بیان اینکه پانزده ماه می برابر با بیست و پنج اردیبهشت هر سال روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی نامیده شده است گفت: کتاب شاهنامه، میراث شاعر بزرگ و حماسه سرای ایران و جهان یکی از بزرگترین شاهکار حماسی زبان فارسی و سند هویت ایرانی‌ها محسوب می‌شود.

وی ضمن خیر مقدم به حاضران و عرض تبریک به شعرای ایران و اوگاندا گفت: فردوسی از برجسته‌ترین شاعران ایران و جهان، مسلمان و پیرو مذهب اهل البیت (ع) و برای همه مذاهب احترام قائل بود. داستان‌های حماسی شاهنامه به عنوان پشتوانه‌های فکری و معنوی همبستگی و هویت ملی، ایران را همواره از گزند و هجوم دشمنان حفظ کرده است. شاهنامه منبعی از میراث مشترک ایرانیان است. فردوسی با سرودن اشعار حماسی در احیای زبان فارسی، حفظ یک پارچگی فرهنگی، ادبی، سیاسی و دینی ایران نقش مهمی داشته است.

قزلسفلی همچنین به محتوای شاهنامه اشاره کرد: تقویت روحیه دینی، ملی، وطن دوستی، تسلیم ناپذیری در برابر دشمنان، آزادی و آزادگی، دفاع از مظلوم، نبرد با ظالم، خدمت رسانی، سخت کوشی، فداکاری، شیفتگی به اسلام، پیامبر اکرم (ص) و اهل البیت (ع) از جمله ویژگی‌های اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی بوده و در حقیقت این کتاب حاوی آموزه‌ها و پیام‌های اخلاقیِ سازنده‌ای توام با حکمت و معرفت جهت زندگی بهتر و موفقیت آمیز برای همه جوامع انسانی است.

وی ادامه داد: فردوسی با بهره گیری ازمفاهیم آیات و روایات در حقیقت توحید، خداشناسی، مسائل اخلاقی و اجتماعی را با زبانی ساده و مفید برای هر جامعه بازگو کرده است.

خانم خدیجه کاتونگلو استاد دانشگاه نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: بر اساس شناختی که از فردوسی و شاهنامه دارم می‌توانم بیان کنم که این کتاب سرشار از پیام‌هایی حاوی هم زیستی مسالمت آمیز، نوع دوستی، صلح، برادری، همدردی با مستضعفین، حمایت از ملت‌های تحت ستم است.