معاونت علمی و فناوری اعلام کرد بیش از ۸۲۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه مواد پیشرفته فعالیت می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، حوزه فناوری های مواد پیشرفته، شامل فلزات، سرامیک‌ها، پلیمرها و کامپوزیت‌های پیشرفته و فرآیندهای ساخت و تولید آن‌ها است. توسعه اغلب فناوری های پیشرفته مانند هوافضا، انرژی های تجدیدپذیر، میکروالکترونیک، زیست‌فناوری و دیگر حوزه‌های فناور در گرو دسترسی به مواد پیشرفته و فناوری های مرتبط با آن است.

بر اساس اعلام مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش از ۸۲۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه مواد پیشرفته فعالیت دارند.

حمید لطیفی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این ستاد با هدف ساماندهی، ارتقای وضعیت تولید، تجاری‌سازی، توسعه فناوری و زیرساخت‌های مرتبط را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: تاکنون در این ستاد تسهیل تبادلات و همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی، توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور، ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسب و کارهای جدید دانش‌بنیان، توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان را در این حوزه پیگیری کردیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تلاش برای دستیابی کشور به مرجعیت علمی گفت و ادامه داد: ستاد در راستای انجام این مأموریت، ابزارهای مختلفی همچون حمایت هدفمند از انتشار مقالات و ثبت اختراع با کیفیت و بین‌المللی از پژوهش‌های راهبردی و مرز دانش در حوزه‌های کلیدی را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور افزود: طرح‌های توسعه فناوری در بخش‌های فوتونیک و لیزر و همچنین مواد و ساخت به عنوان دو حوزه اصلی فعالیت ستاد، طرح‌های توسعه فناوری پس از انجام بررسی‌ها و داوری لازم، مصوب و مورد حمایت قرار گرفت. همچنین با ایجاد مدل و زیرساخت همکاری با هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری همکاری‌های مشترک این ستاد برای ارتقای طرح‌های فناورانه صورت گرفت.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت با اشاره به برخی از اقدامات و دستاوردهای این ستاد گفت: تولید پودر آلفا آلومینا با ظرفیت اسمی ۱۵۰ تن در سال، توسعه تولید اسپکتروفوتومتر مانیتوردار و تمام‌اتوماتیک، توسعه و افزایش ظرفیت تولید دستگاه پردازش و ساخت کوپلر فیبر نوری به روش جوش لیزری، طراحی و ساخت دستگاه تمام‌اتوماتیک پکیجینگ و کوپل فیبر نوری چیپ‌های لیزری پرتوان به روش جوش نقطه‌ای لیزر، راه‌اندازی خط تولید لیزر فیبری یک کیلووات صنعتی پیوسته دستاوردهای این حوزه به شمار می روند.