کردکوی- معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: اجرای مرمت برج رادکان کردکوی با بیشترین حساسیت و دقت انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سارا اخوت در بازدید از کارگاه مرمت برج رادکان در شهرستان کردکوی، اظهارکرد: برج رادکان کردکوی یکی از بناهای تاریخی پراهمیت در سطح استانی و ملی است که مورد توجه و حساسیت ویژه اساتید و کارشناسان میراث‌فرهنگی و حوزه مرمتی کشور و استان است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اضافه کرد: بر این اساس در سنوات گذشته در چندین نوبت اقدام به مرمت بخش‌های آسیب‌دیده این بنا شد اما ازآنجایی‌که مرمت امری مداوم و مستمر است وزارتخانه متبوع در سال ۱۳۹۹ هم از محل اعتبارات ملی مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال به منظور مرمت بنای مذکور اختصاص داد.

وی بیان کرد: با توجه به تخریب جداره بیرونی و ازاره‌های این بنا، مصوب شد این اعتبار در این فصل به مرمت بخش‌های آسیب‌دیده اختصاص یابد.

اخوت افزود: آجرهای اولیه بنا ۲۳ در ۲۳ به ضخامت ۵.۴ سانتی متر است که توانستیم این نوع آجر را از دیگر استان های کشور تهیه کنیم و از ابتدای فصل تابستان سال جاری عملیات اجرایی پروژه مرمت برج رادکان آغازشده و ادامه دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در پایان اطمینان داد که در عملیات مرمت این اثر مهم و تمامی آثار تاریخی استان گلستان بیشترین دقت و حساسیت لحاظ می‌شود.

گفتنی است برج تاریخی رادکان در جنوب شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان قرار دارد و یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان با بیش از یک هزار سال قدمت است.

بنای یادشده با حدود ۳۲ متر ارتفاع و ۱۵ متر قطر از دو بخش گنبدی و بدنه تشکیل‌شده که گنبد آن به صورت مخروطی بلند و کشیده و به صورت دوپوسته‌ای است. برج رادکان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ۱۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.