سازمان فضایی ایران با تشریح توانمندی های فناوری سنجش از دور، اعلام کرد: تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای یکی از منابع اطلاعاتی با ارزش برای مطالعات منابع زمینی در اکتشافات معدنی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار‬ مهر، ‬ در دهه‌های اخیر با توسعه فناوری‌های فضایی و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تحول‬ اساسی‬ در مطالعات منابع زمینی‬ و اکتشافات معدنی رخ داده است.

امروزه تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای یکی از منابع اطلاعاتی با ارزش برای اینگونه مطالعات در ‏نظر گرفته می‌شوند. اهمیت این داده‌ها به‬ خاطر نقش آن‌ها در کاهش هزینه و زمان است.

در اجرای عملیات اکتشافی، مطالعه تصاویر ماهواره‌ای یک منطقه قبل از کار صحرایی به دلایل ذیل یک امر کاملاً ‏مفید است: ‏

* سبب آشنایی بیشتر با جغرافیای منطقه شده و می‌تواند در انتخاب محل، مسیر و … کمک ‏شایانی کند.

* به علت دید بسیار وسیع، همبستگی بین عوارض مختلف زمین شناسی ناحیه را تعیین می‌کند.‏

* استفاده از زوج تصاویر ماهواره‌ای در تهیه مدل‌های رقومی ارتفاعی و تشخیص تقریبی نوع سنگ کاربرد دارند.

اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران در این باره اعلام کرد: ب‬ا‬ توجه‬ به‬‬ ویژگی‬ های‬ متنوع‬ کشور‬ لازم‬ است در مطالعات اکتشافات معدنی در‬ زمینه خاک وسیع، منابع سرشار معدنی، پوسته فعال، زمین‌شناسی پیچیده و قرارگیری در کمربند ‏خشک کره زمین، از‬ توانمندی‌های منحصر به فرد فناوری سنجش از دور استفاده بهینه شود.‏

به منظور درک بهتر کارایی اقتصادی فناوری سنجش از دور در اکتشافات معدنی، موارد لازم برای شناسایی ‏پتانسیل کانه‌زایی طلای اپی‌ترمال در یک منطقه در شکل زیر نشان داده شده است.

مناسب‌ترین ویژگی‌های حرارتی کانی‌ها، در محدوده طول موج‌های ۸ تا ۱۴ میکرومتر تشخیص داده شده است.

این ناحیه ‏مادون قرمز حرارتی، با خصوصیات جذبی تعدادی مواد تشکیل دهنده در سنگ‌ها مشخص می‌‎شوند.‏

مهم‌ترین گام در اکتشاف، مشخص کردن واحد زمین‌شناسی دارای پتانسیل معدنی است که برای شناسایی آن از عوارض سطحی ‏ایجاد شده در اثر فرآیند کانه‌زایی و تشکیل کانسار استفاده می‌شود.

سنجش از دور راداری ابزار نوینی را برای زمین‌شناسی، کانی‌شناسی، اکتشافات معدنی و تعیین مخاطرات ژئوتکنیکی ‏فراهم می‌کند. در روش‌های کاربردی، تصاویر رادار به سادگی می‌تواند اطلاعات را از تصاویر تکراری مورد نظر در زمین و بدون توجه به شرایط جوی فراهم آورد.

تصاویر سنجش از دور در زمینه اکتشاف کانسارها از دو جهت حائز اهمیت هستند؛ ‬ در درجه اول تهیه نقشه زمین‌شناسی و ‏زمین‌شناسی ساختاری‬ و در درجه دوم ‏شناسایی سنگ‌های دگرسانی گرمایی به وسیله نشان‌های طیفی آن‌ها.

اطلاعات ماهواره‌ای سنجش از دور به همراه سیستم اطلاعات جغرافیایی، بهترین روش را برای مهندسین معدن، متخصصین زمین‌شناسی اقتصادی و دیگر محققین علوم زمین و برنامه‌ریزان ارائه می‌کند.