زنجان-رئیس جهاد کشاورزی زنجان گفت: در شهرستان خدابنده در سالجاری ۶۵ هکتار گیاه دارویی رازیانه کشت شده که از این سطح میزان ۱۹۰ تن محصول برداشت می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد تاراسی گفت: محصولات کم آب بر به دلیل وجود خشکسالی‌های اخیر یکی از نیازهای اساسی شهرستان است.

وی اظهار کرد: در همین راستا کشت گیاهان کم آب بر و با نیاز آبی پایین ضرورت دارد. گیاه دارویی رازیانه از جمله گیاهانی است که باعث اصلاح ساختار خاک شده و در تناوب با غلات (گندم و جو) به عنوان گیاه دارویی و صنعتی استفاده می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی زنجان گفت: رازیانه گیاهی از خانواده چتریان با ساقه‌های قائم و استوانه‌ای به ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر و برگهای سبز تیره، گلهای کوچک و زرد در انتهای ساقه قرار دارد.

تاراسی تاکید کرد: میوه آن دوکی شکل به طول ۶ تا ۱۰ میلی متر به رنگ سبز یا قهوه‌ای روشن می‌باشد.این گیاه در خاک‌های شنی لومی و در دمای ۳ تا ۱۶ درجه رشد مناسبی دارد و زمان کاشت این گیاه در شهرستان اواخر فروردین تا اردیبهشت ماه می‌باشد و از آنجا که قوه رویشی مناسبی دارد به صورت کشت مستقیم انجام می‌شود.

وی گفت: این گیاه دارویی داری طبع گرم و خشک ،حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است و به حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند و از عرقیجات آن هم استفاده می‌کنند. زمان برداشت این محصول با توجه به شرایط آب و هوایی و رسیدگی آن، از اواخر شهریور آغاز و تا اوایل مهر ماه ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشا ورزی زنجان ابراز داشت: برداشت این محصول با دست و توسط کارگر انجام و سپس توسط کمباین کوبیده شده و بعد از خشک شدن آماده ارسال به بازار می‌شود.

تاراسی افزود: در شهرستان خدابنده در سال زراعی جاری ۶۵ هکتار گیاه دارویی رازیانه کشت شده که از این سطح میزان ۱۹۰ تن محصول برداشت، و درآمدی حدود ۱۳۰ میلیارد ریال نصیب بهره برداران خواهد کرد که برای حدود ۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.