زاهدان - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از صبح چهارشنبه با نفوذ توده هوای سرد و افزایش سرعت وزش باد، یخبندان شبانه و گردوخاک برخی مناطق سیستان و بلوچستان را فرا می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری اظهار داشت: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های جوی وزش این باد شدید و کاهش دما شهرستان‌های زابل، هیرمند، زهک، نیمروز، هامون و مناطق مرکزی و نوار شرقی و غرب استان را در بر می‌گیرد.

وی افزود: مهمترین پیامدهای نفوذ توده هوای سرد و وزش بادهای سرد شمالی در مناطق درگیر خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا، کاهش محسوس دما و یخبندان موقتی شبانه در مناطق مرکزی استان است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: شرایط پیش رو سبب افزایش مصرف حامل‌های انرژی می‌شود.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود کشاورزان، گلخانه داران و فعالین دام و طیور نیمه شمالی استان برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی باد شدید و سرما، اقدامات لازم را انجام دهند.

حیدری گفت: پرهیز از سفرهای غیر ضرور، تهیه سوخت کافی و کنترل سامانه‌های گرمایشی برای گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش دام و طیور و، تخلیه آب سامانه‌های آبیاری تحت فشار و کنترل ضد یخ ماشین آلات کشاورزی در مناطق مرتفع از جمله اقداماتی است که برای شرایط پیش رو توصیه می‌شود.