البرز - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز نتایج نشان می‌دهد که واکسن‌های ایرانی کرونا دارای کیفیت و اثربخشی بی‌نظیری هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین‌اللهی صبح پنجشنبه در نشست با حضور وزیر جهاد کشاورزی که در مؤسسه رازی مستقر در کرج برگزار شد، اظهار کرد: امروز نتایج نشان می‌دهد که واکسن‌های ایرانی کرونا دارای کیفیت و اثربخشی بی‌نظیری هستند.

وی با بیان اینکه این امر با همت دانشمندان و محققان ایرانی محقق شد، تصریح کرد: جا دارد از تمامی دانشمندان مؤسسه رازی که توانستند با تولید واکسن کرونا به مردم خدمت کنند تقدیر و تشکر کنم. ۵ میلیون واکسن رازی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره توان داخلی در زمینه تولید واکسن کرونا بیان کرد: امروز با توان داخلی که محصول توانمندی دانشمندان ایرانی است از واردات بی‌نیاز شدیم، بنابراین دیگر وارداتی صورت نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: از امروز به بعد با اتکا به واکسن کرونای تولید داخلی اقدام می‌کنیم و این اطمینان را داریم که هر نوع واکسن مورد نیاز مردم را تولید می‌کنیم.

تحویل ۵ میلیون دز واکسن رازی به وزارت بهداشت

عین‌اللهی با بیان اینکه امروز ۵ میلیون دز واکسن کووپارس تولید مؤسسه رازی تحویل داده شد، گفت: فناوری تولید این واکسن بر اساس پروتئین نوترکیب به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های تولید واکسن در دنیا محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: مؤسسه رازی این قابلیت را دارد تا پایان دی ماه ۲۰ میلیون دز، تا پایان سال ۴۰ میلیون دز و تا شهریور سال آینده تا ۹۰ میلیون دز واکسن کرونا را به وزارت بهداشت تحویل دهد که نشان توانمندی این مؤسسه است.

وی بیان کرد: بعد از تأمین نیاز داخل به طور حتم این توان در مؤسسه رازی وجود دارد تا واکسن‌های تولیدی خود را به دیگر کشورها صادر کند.

عین‌اللهی تصریح کرد: وزارت بهداشت بنا به تاکید رئیس جمهور حمایت از تولید داخلی را در دستور کار جدی خود قرار داده است و بر این اساس نیز اقدام به پیش خرید واکسن‌های مؤسسه رازی کرد.

وی با بیان اینکه اعتماد ما به واکسن داخلی بسیار زیاد است، چراکه می‌بینم تمامی مراحل تحقیق و تولید با حساسیت خاصی طی می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس تولید داخلی را در اولویت خود قرا داده‌ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شیوع کرونا گفت: در زمان پیک پنجم این بیماری روزانه تا ۵۰ هزار نفر مبتلا، ۱۵ هزار نفر بستری، ۸ هزار بیمار بدحال و تا ۷۰۰ نفر فوتی داشتیم.

وی با بیان اینکه اگر هر مریضی در بیمارستان فوت کند خود را مسئول می‌دانیم، اظهار کرد: امروز با تلاش کادر درمانی و اقداماتی که در این دولت در زمینه واکسیناسیون عمومی صورت گرفت توانستیم جلوی بخش اعظمی از مرگ و میر ناشی از کرونا را بگیریم.

عین‌اللهی با بیان اینکه واکسن کووپارس بر اساس بررسی‌های علمی صورت‌گرفته بیش از ۹۰ درصد ایمنی در برابر کرونا ایجاد می‌کند، متذکر شد: در قالب تست‌های آزمایشی و عملیاتی بیش از ۶۰ هزار نفر در کشور این واکسن را در یافت کرده‌اند که نتایج بسیار مطلوبی در بر داشته است.