تولید ریز جلبک اسپیرولینا با در برگیری مقادیر زیادی از پروتئین به‌عنوان مکمل غذایی در یک شرکت دانش بنیان تولید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، عزیزه تیموری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که ریز جلبک‌ها منابع غنی از ترکیباتی هستند که می‌توانند ارتقای کیفیت زندگی بشر را به همراه داشته باشند، گفت: ریز جلبک اسپیرولینا طیف استفاده گسترده‌ای داشته که در انواع محصولات غذایی، شوینده، آرایشی و بهداشتی و همچنین سوخت‌های زیستی نیز کاربرد دارد.

وی افزود: اصلی‌ترین کاربرد ریز جلبک اسپیرولینا به‌عنوان مکمل غذایی برای انسان‌ها و حیوانات خانگی است. این ریز جلبک برای افرادی که پروتئین‌های حیوانی استفاده نمی‌کنند و همچنین ورزشکاران بسیار مفید است.

تیموری خاطر نشان کرد: ریز جلبک اسپیرولینا بیش از ۵۵ درصد پروتئین دارد و افرادی که گیاه‌خوار محسوب می‌شوند از این محصول می‌تواند به‌عنوان یک ماده غنی پروتئین استفاده کنند، ضمن اینکه این محصول حاوی انواع اسیدهای آمینه، املاح معدنی و ویتامین‌ها است و منبع بسیار غنی و مغذی برای همه انسان‌ها از کودکان دوساله تا فرد سالمند محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور ما این محصول به‌عنوان مکمل غذایی انسان تولید می‌شود، گفت: اسپیرویال ادعای درمانی ندارد اما بسیار کاربردی و پیشگیرانه است. این محصول مکملی مؤثر جهت کاهش وزن، بهبود دستگاه گوارش، کم‌خونی و سلامت پوست و مو است. این قرص پرکاربرد برای ورزشکاران نیز توصیه می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت، جلبک موجود در این مکمل درصد قابل‌توجهی پروتئین قابل‌هضم داشته و میزان آن ۳ برابر بیشتر از پروتئین گوشت گاو است. به‌علاوه این جلبک یک منبع عالی از ویتامین‌های گروهB، K، E و C و مواد معدنی همچون منیزیم، آهن و کلسیم است. ازاین‌رو مصرف فرآورده‌های برگرفته از اسپیرولینا می‌توانند تمامی آمینواسیدها، مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن را فراهم سازند.

وی تاکید کرد: جلبک اسپیرولینا به علت دارا بودن پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب آمینه دارای ارزش غذایی قابل‌توجهی است که منجر به مزایای باورنکردنی در سلامت مو و پوست می‌شود همچنین این ریز جلبک دارای خواص گسترده دیگری نیز است.

تیموری افزود: این محصول در مکمل غذایی دام، طیور و آبزیان، به‌صورت افزودنی در فرآورده‌های غذایی مثل بیسکویت، بستنی، ماکارونی و موارد دیگر استفاده می‌شود، همچنین در فرآورده‌های آرایشی بهداشتی مثل شامپوی سر و بدن، مایعات دستشویی و ماسک صورت مورد استفاده است.

وی خاطر نشان کرد: این ریز جلبک دارای درصد بالایی از رنگ‌دانه طبیعی آبی (فیکوسیانین) است که از این حیث به‌عنوان یک مزیت نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی محسوب می‌شود.