قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر استمرار جریان تولید سرود و آهنگ‌های انقلابی، از نقش جشنواره‌های موضوعی سرود در شناسایی و معرفی استعدادهای برتر سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تاکید بر استمرار جریان تولید سرود و آهنگ‌های انقلابی، از نقش جشنواره‌های موضوعی سرود در شناسایی، معرفی استعدادهای برتر و ظرفیت سازی برای شناخت مجموعه‌های فعال در این زمینه سخن گفت.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره سرود فجر اظهار کرد: جشنواره سرود فجر به جهت تمرکز بر موضوع سرود در تربیت نسل، رشد، بالندگی و امیدآفرینی در نوجوانان و جوانان، تقویت و شکل‌دهی جریان‌های هنری در میدان فرهنگ و رسانه تاثیرگذار است چرا که سرود از نظر تربیتی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر نسل‌های آینده بگذارد.

حریزاوی ادامه داد: سرود از نظر تربیتی می‌تواند روح جمعی را تقویت کند برخلاف خوانندگی فردی که نوعی فردگرایی و توجه به استعدادهای شخصی را پوشش می‌دهد. در خوانندگی فردی گاهی افراد اگر مراقبت اخلاقی نداشته باشند، دچار خودنمایی و خودشیفتگی می‌شوند، به سمت درآمدها و فعالیت‌های اقتصادی رفته و از ماموریت فرهنگی خود باز می‌مانند. از آنجایی که سرود روح جمعی، اتحاد و رشد ایجاد می‌کند و معمولا در ظرف مساجد و هیأت‌ها شکل می‌گیرد از جهت راهبردی باید بیشتر به آن توجه شود و در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم صورت بگیرد.

وی رشد کیفی و کمی سرود انقلابی را قابل توجه دانست و گفت: امروز پرورش شاعران جوان و انقلابی و تولید محتوای متناسب در حوزه سرود، شعر و ادبیات انقلاب اسلامی امیدوار کننده و آینده بهتری در این انتظار این عرصه است. البته اگر رویداد سرود با رویدادهای مناسبتی مانند دهه فجر و دهه بصیرت که مردم شور و شوق و دستگاه‌ها به بزرگداشت آن اهتمام دارند، پیوند بخورد، می‌تواند گفتمان‌ساز و جریان‌ساز باشد. بنابراین باید سرود را در مناسبت‌ها جدی گرفت و به عنوان عضو ثابتی در برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی قرار داد، همین مسأله باعث رشد و بالندگی سرود انقلابی می‌شود.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی به بیان راهکارهایی جهت ارتقای سطح کیفی و فنی تولیدات سرود پرداخت و گفت: از جمله کارهایی که می‌تواند به ارتقای سطح کیفی و فنی سرود کمک کند اتصال مستقیم جریان شعر و تقویت شاعران جوان است. در سرودها باید از شعرهای نو و حاوی مضامین مترقی و متعالی استفاده کرد. اتصاد گروه‌های سرود به جریان مداحان جوان و انقلابی، مطالبه جریان سرود از مساجد و مدارس و تقویت جریان موسیقی انقلاب از دیگر کارهایی است که می‌توان در این حوزه انجام داد.

حریزاوی در پایان یادآور شد: مساجد در حوزه سرود در دوران دفاع مقدس بسیار فعال بودند، امروز نیز می‌توان از ظرفیت عظیم مساجد در این خصوص استفاده کرد. مدارس نیز ظرفیت و پتانسیل خوبی برای پرورش این هنر دارند، هر مدرسه و حتی هر کلاس می‌تواند یک گروه سرود داشته باشد و در مناسبت‌های مختلف به اجرای برنامه بپردازد. صدا و سیما، حوزه هنری و مرکز آفرینش‌های بسیج نیز باید در این حوزه فعال شده و در تقویت جریان موسیقی انقلاب اسلامی نقش موثری ایفا کنند.